Sprawdź online status wniosku o EKUZ

Sprawdź online status wniosku o EKUZ
fot. archiwum

REGION Sezon urlopowy trwa w najlepsze, ale żeby w pełni cieszyć się letnim wypoczynkiem za granicą warto pamiętać o zabraniu ze sobą Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Od 1 lipca NFZ, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, wprowadza dodatkową usługę – możliwość sprawdzenia online statusu wniosku o EKUZ.

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego to dokument potwierdzający nasze prawo do leczenia w krajach Unii Europejskiej. Umożliwia on skorzystanie z pomocy lekarskiej w przypadku nagłego zachorowania na takich samych zasadach, jakie obowiązują obywateli odwiedzanego kraju. Z leczenia za granicą możemy skorzystać w placówce, która działa w ramach publicznej służby zdrowia. Należy pamiętać, że zakres świadczeń gwarantowanych jest różny w poszczególnych krajach. Przed urlopem warto sprawdzić, na jaki zakres bezpłatnej pomocy możemy liczyć w razie wypadku lub nagłego zachorowania w odwiedzanym kraju.

EKUZ możemy otrzymać składając wniosek osobiście w Sali Obsługi Klientów Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia przy ul. Nadstawnej 2-4 w Lublinie, w delegaturach w Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu.

Wniosek o wydanie EKUZ można także złożyć nie wychodząc z domu – za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta lub skrzynki ePUAP. Składając wniosek w wersji elektronicznej należy pamiętać o podaniu w formularzu swojego adresu mailowego. Na wskazany przez nas adres e-mail zostanie przesłana informacja zwrotna o przyjęciu wniosku do rozpatrzenia i identyfikator sprawy. Dzięki temu identyfikatorowi można sprawdzać online, na jakim etapie rozpatrywania jest nasz wniosek i kiedy otrzymamy EKUZ. Aby ustalić status naszej sprawy wystarczy wejść na stronę https://statussprawywue.nfz.gov.pl/#/ i wpisać otrzymany mailem identyfikator sprawy.

W statusie sprawy znajdziemy jeden z następujących komunikatów:

  • Przyjęliśmy wniosek do realizacji
  • Rozpatrujemy wniosek
  • Karta EKUZ została wysłana pocztą
  • Wniosek o EKUZ został rozpatrzony negatywnie – szczegółową informację zwrotną przesłaliśmy na wskazany adres
  • Przesyłka z EKUZ została zwrócona przez Pocztę. Prześlemy ponownie po uzyskaniu poprawnego adresu.

Gdy wyślemy Ci EKUZ, na adres e-mail otrzymasz link do śledzenia przesyłki pocztowej.

Planując wakacyjne wyjazdy warto pamiętać, że wniosek o EKUZ składany elektronicznie jest rozpatrywany w terminie 5 dni roboczych, ale w okresie od czerwca do września, w przypadku dużej liczby wniosków, czas ten może ulec wydłużeniu do 10 dni roboczych. Należy również doliczyć czas na dostarczenie karty przez pocztę na wskazany we wniosku adres.

Wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego jest bezpłatne, więc warto zadbać o jej wyrobienie przed urlopem. Złamana kończyna, ból zęba czy wysoka gorączka mogą zepsuć nam urlop bardziej niż brzydka pogoda, zwłaszcza jeśli za leczenie będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni.

Okres, na jaki wydana została EKUZ, ustalany jest na podstawie danych, jakie mamy na temat Twojego ubezpieczenia. Są to np. dane o zgłoszeniu do ubezpieczenia czy informacje o składkach na ubezpieczenie zdrowotne. Dla większości osób ubezpieczonych, tj. dla osób zatrudnionych, prowadzących działalność gospodarczą, otrzymujących zasiłek lub świadczenie przedemerytalne kartę EKUZ wydamy na 3 lata. Emeryci, którzy osiągnęli wiek emerytalny otrzymają kartę na 20 lat. Dzieci do dnia 18 urodzin. Renciści i studenci na 18 miesięcy. Na 2 miesiące kartę otrzymają osoby bezrobotne zarejestrowane w Urzędzie Pracy.

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy

Zobacz także: