Od 1 października zlecenia na wyroby medyczne tylko w formie elektronicznej

Od 1 października zlecenia na wyroby medyczne tylko w formie elektronicznej

Możliwość elektronicznego potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego (np. wózka inwalidzkiego, balkonika czy materaca przeciwodleżynowego) lub jego naprawę, obowiązuje od 1 lipca 2023 roku. Do końca września trwał jednak okres przejściowy, gdzie zlecenia można było wystawiać elektronicznie lub papierowo. Od 1 października obowiązuje już tylko e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne.

Przejście wyłącznie na elektroniczną formę potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego lub jego naprawę oznacza, że zlecenie musi zostać podpisane cyfrowo:

– kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
– podpisem zaufanym,
– z wykorzystaniem certyfikatu ZUS e-ZLA.

Zlecenia na wyroby medyczne są wystawiane w Systemie Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzania Zlecenia (eZWM/ap-zz). Od elektronicznego zlecenia są wyjątki.

Wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne w tradycyjnej, czyli papierowej formie jest dopuszczalne tylko w przypadkach: braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ czy braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA.

Negatywna weryfikacja zlecenia. Co zrobić?

W przypadku gdy zlecenie na wyrób medyczny zostanie negatywnie zweryfikowane, lub w sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ.

Nadal można przekazać zlecenia do dowolnie wybranego oddziału NFZ, np. przez wysyłkę skanu dokumentu na adres mailowy.

Czym jest e-zlecenie na wyroby medyczne?

E-zlecenie to dokument elektroniczny, który osoba wystawiająca zlecenie (np. lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta) podpisuje w systemie elektronicznie (np. podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym).

Pacjent otrzymuje informację o wystawionym e-zleceniu poprzez wiadomość esemesową lub mail z 4-cyfrowym kodem. Może również otrzymać druk informacyjny, gdy np. nie ma numeru PESEL. E-zlecenie jest też dostępne w Internetowym Koncie Pacjenta (w zakładce „Apteczka”).

Jak wygląda realizacja e-zlecenia?

E-zlecenie na wyrób medyczny można zrealizować w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ. Wystarczy podać numer PESEL i kod dostępu lub przedstawić druk informacyjny wystawiony podczas wizyty np. u lekarza.

Elektronicznego zlecenia nie trzeba drukować.

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy