Jak pracodawcy mogą pomóc obniżyć stres pracowników związanych z pandemią?

Jak pracodawcy mogą pomóc obniżyć stres pracowników związanych z pandemią?

Obniżenie koncentracji, zmniejszona odporność fizyczna i psychiczna pracowników spowodowana pandemią przekładają się wprost na problemy ze zdrowiem, a w konsekwencji na większą skłonność do absencji i obniżanie efektywności biznesowej. Jak pokazują wyniki badania pracownicy odczuwają stres, przygnębienie i frustrację. W jaki sposób pracodawca może pomóc w trudnych czasach?

Wyniki badania „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków” Dailyfruits pokazują, że co drugi respondent, biorący udział w badaniu Dailyfruits odczuwa psychiczne skutki przedłużającej się pracy zdalnej. Co trzeci ankietowany przyznaje, że zmniejszyła się jego efektywność, a 31% deklaruje, że częściej niż wcześniej zajada stres. Perspektyw ostatnich miesięcy wywołuje u Polaków przygnębienie i frustrację – 21% odpowiedzi, samotność – 19% wskazań oraz stres – 11% odpowiedzi.

Home office stał się dla wielu pracowników przymusową formą funkcjonowania zawodowego z rosnącym poczuciem osamotnienia. Przeniesienie się z biura do domu na długi czas sprawiło, że pracownikom zaczęło brakować wielu elementów z codziennej, biurowej pracy jak: bezpośrednie kontakty z współpracownikami – 85%, spotkań przy kawie – 78%, atmosfery biura – 68%, ergonomicznego miejsca pracy – 58%, sprzętu biurowego, jak skaner czy drukarka – 52% odpowiedzi.

Realizowane przez pracodawców działania na rzecz pracowników, powinny uwzględniać największe i bieżące potrzeby pracowników, związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Na pytanie postawione respondentom badania Dailyfruits – które z wymienionych działań pracodawcy byłoby dla Ciebie największym wsparciem podczas pracy na home office? – pracownicy najczęściej wskazywali na: przeniesienie wybranych benefitów z przestrzeni biurowej do domu – 47% odpowiedzi, stworzenie ergonomicznego miejsca pracy – 23% wskazań, bezpłatne spotkania ze specjalistami np. dietetykiem czy psychologiem – 19% odpowiedzi, szerszy pakiet opieki medycznej – 10% wskazań. Jak potwierdzają odpowiedzi pracujących Polaków, w trakcie pandemii dla pracowników największe znaczenie ma realne wsparcie ze strony pracodawcy w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego.

Z perspektywy ostatniego roku obserwujemy, że coraz więcej pracodawców zauważa potrzebę budowania więzi z pracownikami na odległość. Próbuje zaskoczyć ich pozytywnie, decydując się na różne akcje, np. wysłanie pracownikom na home office paczek z owocami, warzywami i innymi zdrowymi produktami odpowiadając jednocześnie na ich potrzeby i obawy. Zestawy wysyłane do pracowników coraz częściej zawierają środki ochrony osobistej czy produkty stymulujące odporność takie jak imbir, sok malinowy, cytrusy czy czosnek. To zwiększa poczucie bezpieczeństwa i związuje pracowników z pracodawcą, który pokazuje takimi działaniami, ze pracownik jest dla niego ważny. Szukając nowych propozycji na integrację pracowników firmy coraz częściej decydują się na organizację nietypowych wydarzeń firmowych jak np. live cooking online czy śniadania online, co popularyzuje zdrowe gotowanie w domach a forma eventu i wspólnego spędzania czasu po pracy lub innego niż rutynowego rozpoczęcia dnia, skutecznie budują relacje i redukują poziom stresu. To świetna reakcja na bieżące potrzeby pracowników w obszarze integracji i emocjonalnego wsparcia. – mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Kluczowym sposobem na utrzymanie efektywności zawodowej i zaangażowania pracowników jest dostosowanie się do ich potrzeb. Organizacje, które będą starać się wspierać realnie osoby w pracy zdalnej, oferując wartościowe benefity, korzystnie wpływające na dobrostan psychiczny i fizyczny pracowników, zyskają nie tylko biznesowo, ale także wizerunkowo.

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy