Czy tunel zakorkuje Terespol?

Czy tunel zakorkuje Terespol?
fot. Urząd Miasta w Terespolu

TERESPOL Nie słabną emocje wokół konsultacji społecznych związanych z budową w Terespolu wiaduktu lub tunelu. Mieszkańcy niecierpliwie czekają na bezkolizyjny przejazd przez tory, ale chcą mieć większy wpływ na ostateczny kształt projektu – tak by inwestycja jak najlepiej służyła wszystkim. Pojawił się nawet obywatelski projekt tzw. małej obwodnicy Terespola. Co na to władze miasta?

Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania u zbiegu drogi wojewódzkiej nr 698 z linią kolejową, a przede wszystkim jego dokładna lokalizacja i przebieg dróg dojazdowych, to obecnie temat numer jeden w Terespolu. Choć na początkowym etapie informowania o inwestycji ze strony brylujących na konferencjach prasowych polityków PiS, m.in. wicepremiera Jacka Sasina, padały zapowiedzi budowy wiaduktu, w lutym rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące jednak tunelu.

Do tej pory zorganizowano dwa spotkania przedstawicieli firmy projektowej z mieszkańcami. Tyle że z powodu epidemii odbywają się one online i nie wszyscy mogą z takiej formy wyrażenia swego zdania skorzystać. Są jeszcze ankiety, które można było do końca lutego dostarczyć do Urzędu Miasta. Ale czy to wystarczy i zastąpi tradycyjne spotkania, które zazwyczaj organizowane są przy tak ważnych i tworzonych na lata projektach?

Konsultacjom społecznym poddano cztery warianty. Mieszkańcy zgłaszają uwagi do tych koncepcji. Niedawno burmistrz Terespola Jacek Danieluk na swoim profilu na Facebooku poinformował o podsumowaniu badania ankietowego. Najwięcej głosów uzyskała koncepcja nr 3, o której nieoficjalnie mówi się, że jest najmocniej forsowaną przez lokalne władze.

Ale nie jest tak, że mieszkańcy wyłącznie krytykują inwestycję. Terespolanie nie są przeciwni budowie bezkolizyjnego skrzyżowania. Wręcz przeciwnie, rozumieją, że w związku z nasilającym się ruchem pociągów na trasie z Terespola do Siedlec, przejazd może zostać zlikwidowany. A z powodu coraz częściej zamykających się szlabanów, kierowcy i piesi tracą dużo czasu na wjazd i wyjazd z miasta. Jest jeszcze kwestia dojazdu służb ratunkowych do wypadków i pacjentów, bo zdarzają się sytuacje, że na otwarcie przejazdu muszą czekać też karetki pogotowia i straż pożarna.

Co zatem jest nie tak w tych koncepcjach? Zdaniem mieszkańców, główną wadą przedstawionych wariantów z tunelem jest to, że zamiast wyprowadzać, wtłaczają ruch do miasta. – Burmistrz nie wspomniał, że ulica Czerwonego Krzyża na odcinku od ul. K. Andrzejuka do dworca PKP będzie wyłączona z ruchu, że odetnie dostęp dla samochodów do istniejących tam sklepów i utrudni dotarcie do nich, co w perspektywie oznacza ich likwidację. Nie wspomniał o tym, że cały ruch autokarów, autobusów, taksówek, pojazdów mieszkańców domów i bloków wzdłuż ul. Janowskiej zostanie wtłoczony właśnie w Janowską, z której obecnie, przy wzmożonym ruchu na ul. Wojska Polskiego, trudno jest wyjechać w lewo – mówi Wojciech Mitura, mieszkaniec Terespola i radny powiatu bialskiego.

Obawy dotyczą także ewentualnych wywłaszczeń działek położonych na terenie planowanej inwestycji.(…)

Z kolei burmistrz Jacek Danieluk tłumaczy, że ciągle odpowiada na „zaczepne pytania” zadawane na forach internetowych przez te same osoby. Podkreśla, że nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje o wyborze projektu. – Nie została wybrana koncepcja, więc nie ma projektu wywłaszczeń. Robimy z projektantami wszystko, aby to nie było konieczne. Dlatego też przedstawione warianty ciągle podlegają zmianom, aby wybrać koncepcję, która nie będzie ingerowała w istniejące w obrębie planowanej inwestycji prywatne działki i budynki. Nie rozumiem obaw o zwiększenie się ruchu w centrum miasta. Przecież obecnie w ulicy Wojska Polskiego także obserwujemy duży ruch pojazdów, a w przedstawionych wariantach zostały zaproponowane takie rozwiązania, które pozwalają rozłożyć to natężenie. Nie ma też mowy o odcięciu części osiedli czy utrudnieniu mieszkańcom komunikacji z innymi rejonami miasta. W każdym projekcie zaplanowano dojazdy do poszczególnych osiedli – mówi burmistrz. (…)

Pojawił się m.in. obywatelski projekt tzw. małej obwodnicy Terespola, czyli drogi oraz tunelu lub wiaduktu rozpoczynających swój bieg od ulicy Wojska Polskiego w kierunku na południe, a następnie równolegle do ul. Wojska Polskiego aż do skrzyżowania z ul. Kodeńską. – Takie rozwiązanie ma szereg zalet, z których najważniejsze to wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych i autobusów z centrum miasta i skierowanie ich na obwodnicę. To oznacza zmniejszenie ruchu w mieście, poprawę bezpieczeństwa, brak utrudnień związanych z reorganizacją ruchu oraz negatywnych skutków, czyli zamykania części ważnych ulic. Nie będzie utrudnień w dotarciu do sklepów i pozbawiania ich możliwości normalnego funkcjonowania. Inwestycja realizowana byłaby wyłącznie na terenach niezamieszkałych, polach i łąkach. Nowa droga stwarza nowe możliwości rozwoju miasta, tzn. tworzenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe i inwestycyjne – wyjaśnia radny. To rozwiązanie, zdaniem pomysłodawców, znacznie skróciłoby drogę wyjazdową z Terespola mieszkańcom bloków w rejonie ulic Wojska Polskiego i Janowskiej.

[AKTUALIZACJA] W poniedziałek 22 marca odbyły się drugie konsultacje online w sprawie tunelu. Uczestnicy spotkania wyrazili chęć złożenia wniosków o poddanie dodatkowej analizie propozycji przedstawionych przez mieszkańców. Pisma trafią do PKP PLK, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, Urzędu Miasta Terespol. Warunkiem uwzględnienia takiego wniosku jest zebranie podpisów pod wspomnianymi pismami popierającymi poszczególne propozycje. Podpisując wspomniane pisma niezbędne jest by mieszkańcy podali dane takie jak: imię nazwisko oraz adres zamieszkania.

Czasu na zebranie podpisów pozostało niewiele, ale mieszkańcy bardzo zaangażowali się w akcję. Podczas konsultacji pojawiły się sygnały, że z pozytywnym odzewem mieszkańców Terespola spotkał się projekt budowy tzw. „małej obwodnicy Terespola”. Osoby, które zbierają podpisy w sprawie tego projektu zamieściły na forach społecznościowych podpowiedź, jak poprzeć ich pomysł:

„1.Możesz zadzwonić na numer telefonu 666-405-038 – by się z nami umówić, a podjedziemy do Ciebie byś mógł złożyć podpis

2. Możesz na ten numer wysłać SMS, odezwiemy się

3. Możesz dać znać w komentarzu pod tym postem
4. Lub napisać do nas poprzez Massanger
Powalczmy razem o mądry wariant przyjazny dla mieszkańców i przyszłości Terespola!” – piszą mieszkańcy.

Wszystkie warianty są zamieszczone na stronie internetowej Urzędu Miasta Terespol.

 

 

Cały artykuł przeczytać można w aktualnym – papierowym i cyfrowym wydaniu „Podlasianina” nr 12 na: eprasa.pl

Monika Pawluk

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy

Zobacz także: