Co drugi Polak uważa, że współcześnie Święty Mikołaj byłby założycielem fundacji charytatywnej. Wyniki badania

Co drugi Polak uważa, że współcześnie Święty Mikołaj byłby założycielem fundacji charytatywnej. Wyniki badania

Wiara w Świętego Mikołaja to nadal piękna tradycja – tak uważa 26% dorosłych Polaków. Niestety co trzeci Polak przestał wierzyć w Mikołaja już w dzieciństwie. Choć 30% ankietowanych nadal bardzo chciałoby wierzyć, to uważają, że są na to zbyt dorośli. Co drugi Polak sądzi, że gdyby Święty Mikołaj żył dziś, to byłby założycielem fundacji charytatywnej.

Fundacja Świętego Mikołaja wraz z IMAS International sprawdziła na próbie ponad 1000 respondentów kim mógłby być Święty Mikołaj, gdyby żył współcześnie. Badani najczęściej odpowiadali, że Święty Mikołaj mógłby być dziś założycielem fundacji (57%), niestandardowym kurierem (17%), podróżnikiem (17%), papieżem (6%), a także blogerem lub influencerem (4%).

Założyciele Fundacji Świętego Mikołaja mimo dorosłego wieku nie chcieli, jak większość Polaków, przestać wierzyć w istnienie Świętego Mikołaja. I w ten sposób już od 20 lat pomagają dzieciom w potrzebie. Fundacja chce pomagać mądrze, tak jak jej patron – biskup św. Mikołaj i dlatego łączy działalność charytatywną, edukacyjną i naukową. Obecnie najważniejszy projekt fundacji to Stypendia św. Mikołaja, dzięki którym zdolni, zaangażowani społecznie uczniowie z niezamożnych rodzin otrzymują szansę na rozwój swoich zainteresowań i pasji.

Od początku wybuchu pandemii Fundacja Świętego Mikołaja na bieżąco monitoruje sytuację z dostępem do edukacji dzieci z niezamożnych rodzin i pomaga najbardziej potrzebującym dzieciom. Jednym z największych problemów przy nauce zdalnej jest brak komputera i Internetu – dzieci pozbawione takiego sprzętu nie mają jak się uczyć. Z danych GUS wynika, że aż 330 tys. dzieci w ogóle nie ma takiego urządzenia, a kolejne 1,3 mln musi dzielić je z innymi domownikami. Najbardziej na brak komputera cierpią dzieci z rodzin mieszkających na wsiach (aż 30 proc. uczniów mieszkających na wsi nie ma dostępu do komputera z Internetem lub jest on bardzo ograniczony) oraz dzieci wychowywane przez jednego rodzica.

Tuż po wybuchu epidemii w Polsce, w marcu 2020 r. fundacja przeprowadziła również badanie potrzeb wśród rodziców stypendystów. 52 % rodziców odpowiedziało, że zdarzają się sytuacje, w których kilka osób musi skorzystać z jednego komputera w tym samym czasie, np. rodzeństwo w wieku szkolnym lub rodzice pracujący zdalnie. Ponad 30% rodziców stwierdziło, że brakuje im jednego dodatkowego komputera, a kolejnych 6% rodziców ma więcej niż 2 dzieci i brakuje im w domu przynajmniej dwóch komputerów.

„Nasza misja to rozumieć i pomagać. Dziś dostęp do komputera jest jedną z ważniejszych potrzeb dzieci w Polsce, bo w jednoznaczny sposób wpływa na możliwość uczestniczenia w lekcjach, lub kompletne wykluczenie z edukacji. Ze szkół, z którymi współpracujemy otrzymaliśmy już prośby o przekazanie ponad 1000 komputerów. W całej Polsce wciąż pozbawionych dostępu do lekcji online jest ponad 300 000 dzieci. W jednej ze szkół z podkarpacia 40% uczniów jest pozbawionych możliwości nauki. Dlatego Fundacja Świętego Mikołaja rozpoczęła ogólnopolską zbiórkę i namawiamy wszystkich ludzi dobrej woli, aby w te Święta, tak jak biskup Święty Mikołaj, otoczyli dzieci troską i wsparli ich dostęp do edukacji. Dzielmy się dobrem!” – mówi Antonina Grządkowska z Fundacji Świętego Mikołaja.

Fundacja Świętego Mikołaja działa od 2002 roku. Wcześniej, od 1998 roku, pomagała jako nieformalna grupa przyjaciół pod nazwą: Agencja Świętego Mikołaja. Obecnie jej działalność skupia się na fundowaniu stypendiów dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin poprzez program Stypendia św. Mikołaja. Przez 18 lat funkcjonowania przeprowadziła blisko 40 kampanii społecznych, wspomagając ok. 8 tys. młodych ludzi. Wsparciem obejmowała m.in. rodzinne domy dziecka i samotne matki.

*Badanie Omnibus Online zrealizowane przez IMAS International (imas.pl), metodą ankiety internetowej CAWI w dniach od 12 do 19
listopada 2020 roku, na próbie 1007 dorosłych Polaków w wieku od 18 do 74 lat. Struktura próby w zakresie płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości i regionu (NUTS 2) jest zgodna z rozkładem populacji dorosłych mieszkańców Polski. Respondentów rekrutowano z panelu IMAS.

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy

Zobacz także: