Jest umowa na sfinansowanie pierwszego etapu budowy obwodnicy wschodniej Białej Podlaskiej!
Prezydent Białej Podlaskiej Michał Litwiniuk podpisał z Ministerstwem Infrastruktury umowę, która zapewnia finansowanie pierwszego etapu budowy obwodnicy wschodniej miasta, na przedłużeniu alei Solidarności w kierunku południowym, z wiaduktem nad ulicą Sidorską i torami kolejowymi.
O tej bardzo ważnej inwestycji poinformował na konferencji prasowej 26 lipca. Naczelnik wydziału dróg Urzędu Miasta Renata Tychmanowicz dodała, że oprócz tego zostaną wzmocnione nawierzchnia alei Solidarności, a także konstrukcja mostu na tej ulicy.
– Jeszcze w tej kadencji zadbaliśmy również o to, by drugi etap przedsięwzięcia wpisać do Planu Rozwoju Sieci Dróg Województwa Lubelskiego oraz do Strategii Rozwoju Województwa do roku 2030. Kolejny, drugi etap budowy wschodniej obwodnicy miasta w kierunku południowym przebiega w głównej mierze poza obszarem miasta Biała Podlaska i łączy się z drogą wojewódzką nr 812 – mówi zastępca prezydenta Maciej Buczyński.
A dyrektor gabinetu prezydenta Wojciech Sosnowski dodaje: – Spełniamy obietnice wyborcze prezydenta Michała Litwiniuka oraz klubu radnych Koalicji Obywatelskiej. Za chwilę rozpoczynamy budowę nowego mostu na Krznie, a przed nami rozpoczęcie budowy wschodniej obwodnicy, stanowiącej krok milowy w rozwoju naszego miasta.
– To jest fantastyczna, historyczna informacja. Podpisana właśnie z Ministerstwem Infrastruktury umowa na sfinansowanie budowy I etapu wschodniej obwodnicy miasta, to efekt naszej półtorarocznej współpracy nad tym projektem. O tę inwestycję zabiegałem od początku swojej kadencji – komentuje prezydent Michał Litwiniuk.
Wschodnia obwodnica Białej Podlaskiej – w układzie północ-południe, w ciągu dróg wojewódzkich nr 812 i 811 – przebiegać będzie przez obszar funkcjonalny miasta Biała Podlaska (miasto i gminę Biała Podlaska). Elementem nowego ciągu komunikacyjnego na terenie miasta będzie istniejąca aleja Solidarności, długość odcinka pozostałego do wybudowania wyniesie około 15 km. Inwestycję zaplanowano na trzy etapy:
I etap: rozbudowa i wzmocnienie istniejącej alei Solidarności od ronda na drodze krajowej nr 2 w kierunku południowym, na odcinku około 2,2 km; budowa nowego odcinka jezdni wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową oraz oświetleniem energooszczędnym o długości około 1 km (od terenu dawnego lotniska do alei Solidarności); budowa dwóch wiaduktów: nad ulicą Sidorską i nad linią kolejową E20; budowa jezdni dodatkowych, stanowiących dojazd do przyległych posesji (o szacunkowej łącznej długości ponad 1,5 km); rozbudowa ulicy Sidorskiej w obrębie planowanego wiaduktu. Realizacja etapu pozwoli połączyć drogę krajową nr 2 z terenem jednostki wojskowej (dawnego lotniska).
II etap: odcinek o długości około 4 km od drogi wojewódzkiej nr 812 (na terenie gminy wiejskiej Biała Podlaska, na wysokości miejscowości Lisy) do terenu jednostki wojskowej, w tym budowa mostu na rzece Rudce.
III etap: odcinek od drogi krajowej nr 2 do drogi wojewódzkiej nr 811, na wysokości miejscowości Hrud. Długość odcinka to około 10 km.
Pozytywne decyzji w sprawie obwodnicy na szczeblu krajowym na pewno przyspieszyła obecność na terenie byłego lotniska w Białej Podlaskiej od 2020 roku garnizonu wojskowego. W tej chwili ciężki sprzęt wojskowy jeździ ulicą Łomaską, a droga ta nie jest przystosowana do takich obciążeń.
Już pierwszy etap budowy obwodnicy, którego rozpoczęcie właśnie zakomunikował prezydent Litwiniuk, umożliwi skomunikowanie jednostki wojskowej w kierunku północnym. Ministerstwo Obrony Narodowej ze względu na obecność w Białej Podlaskiej wojska uznało obwodnicę za „drogę o znaczeniu obronnym”. Daje to szansę dofinansowania inwestycji także z pieniędzy tego resortu.
Aktualnie Urząd Miasta Biała Podlaska przygotowuje się do zlecenia dokumentacji projektowej na pierwszy etap inwestycji. Zgodnie z ustaleniami z Ministerstwem Infrastruktury, wszelkie inne szczegółowe informacje będą udzielane w późniejszym terminie. Gotowość do rozpoczęcia procedury przetargowej na roboty budowlane szacuje się na pierwsze półrocze 2025 roku, a zakończenie robót – na 2027 rok.
zdjęcia UM Biała Podlaska
Komentarze
Brak komentarzy