Świąteczne zakupy pod lupą

Świąteczne zakupy pod lupą

PORADY Świąteczna atmosfera w sklepach – piękne dekoracje, dźwięk kolęd, zapach choinki – to wszystko wprawia nas w niepowtarzalny nastrój, a wokół tyle promocji, wyprzedaży, ofert dnia... Kupujemy w pośpiechu i dużo więcej niż zwykle.

W gorączce przedświątecznych zakupów warto zastanowić się, czy produkt, który chcemy kupić, jest nam niezbędny, bowiem należy pamiętać, że zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, nie ma możliwości zwrotu towarów kupionych w tzw. sklepach tradycyjnych. O cenne wskazówki i pomoc dla bialczan udających się po świąteczne zakupy poprosiliśmy Jolantę Marczuk, miejską rzecznik konsumentów.

Czy możliwy jest zwrot produktów kupionych w sklepach tradycyjnych?

– Zwrot rzeczy, która nie ma wad, zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy i na jego warunkach. W takiej sytuacji sprzedawca może wymagać od nas dostarczenia dowodu zakupu, oryginalnego opakowania wraz z metkami oraz określić termin do zwrotu. W zamian może zaproponować konsumentowi zwrot gotówki, wymianę czy też bon na zakupy. Prawo do rezygnacji z zakupów bez podawania przyczyny przysługuje nam w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru, i tylko wtedy, jeśli zawarliśmy umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Jak to zrobić?

– Odsyłamy kupioną rzecz oraz oświadczenie o odstąpieniu od umowy, którego wzór winien udostępnić nam sprzedawca. Trzeba pamiętać, że nie w każdym przypadku będzie nam przysługiwało odstąpienie od umowy. Wyjątek stanowią np. towary na specjalne zamówienie i pod specyfikację klienta, bilety na koncert, płyty z filmami. Gdy produkt okaże się wadliwy, możemy zgłosić reklamację, np. z rękojmi za wady. Mamy prawo do wymiany towaru na nowy, naprawy lub obniżenia ceny, a w przypadku, gdy wada jest istotna, możemy żądać zwrotu gotówki. Nadmieniam, że odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany towar wynosi dwa lata od momentu kupna towaru. Tak samo na produkty żywnościowe, o ile nie upłynął termin przydatności do spożycia. Reklamację powinno się złożyć w formie pisemnej, w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy.

Przed świętami możemy liczyć na wiele promocji.

– Prawo do reklamacji mamy również przy zakupie rzeczy z wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji. Przy niektórych towarach otrzymujemy gwarancję producenta, co uprawnia nas do złożenia reklamacji na zasadach opisanych w oświadczeniu gwarancyjnym. To, jaki tryb reklamacyjny obierzemy, z rękojmi czy z gwarancji, należy do konsumenta.

A czy jest możliwość zwrotu na przykład prezentu?

– Nietrafiony prezent możemy oddać tylko wtedy, jeżeli został kupiony na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Natomiast jeżeli któryś z nich będzie miał wadę, możemy go reklamować na zasadach opisanych powyżej. Należy jednak poprosić Mikołaja o dowód zakupu, np. paragon.

Gdzie do rzecznika

Miejski rzecznik konsumentów przyjmuje w Urzędzie Miasta Biała Podlaska, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 3, 21-500 Biała Podlaska, pokój 21 (parter), w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godz. 9-15, a w środy od 9.15 do 17. Kontakt pod nr. tel. 83 341 68 48, e-mail: mrk@bialapodlaska.pl.

Justyna Dragan

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy