Powroty do biur w liczbach. Mamy wyniki badania
Ponad 70% zapytanych firm przewiduje powrót do pracy stacjonarnej w 2021 roku. Najszybciej wrócą te pracujące hybrydowo. Co czwarta firma uczestnicząca w badaniu „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19” zrealizowanym przez Dailyfruits zaplanowała powrót do biura jeszcze w czasie wakacji. Decyzja centrali i statystyki zachorowań to główne czynniki, które będą miały wpływ na powrót do pracy w biurze. Co piąta firma decydując o powrocie pyta o opinie pracowników.
Zrealizowane badanie sondażowe jednocześnie w grupie pracodawców i ponad 500 pracowników pokazało jak wyglądają kluczowe kwestie związane z powrotem do biur m.in.: oczekiwania pracowników związane z organizacją pracy i emocje towarzyszące powrotom, planowane wydatki pracodawców na benefity pracownicze.
Wśród zmian w organizacji pracy, których spodziewają się pracownicy po powrocie najpopularniejsze to: rezygnacja ze spotkań na żywo na rzecz spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak również targów czy eventów, reorganizacja przestrzeni wspólnych, zastosowanie rotacyjnych stanowisk pracy, zwiększenie powierzchni biurowej celem zachowania większej odległości między stanowiskami pracy.
Aż 44% pracowników zdalnych będzie odczuwało stres na wiadomość o powrocie. Co drugi ankietowany uważa, że pracownicy powinni sami zdecydować o terminie powrotu do pracy w biurze. Z kolei 24% respondentów jest przekonana, że właściwą decyzję podejmą menedżerowie i kierownicy poszczególnych działów. Według 23% zapytanych pracowników powinna zdecydować centrala lub kierownictwo firmy.
Ponad połowa firm, jak wynika z badania deklaruje, że po powrocie do biura będzie zapewniać swoim pracownikom te same benefity co przed pandemią. Tylko 7% nie przewiduje powrotu do dostępnych wcześniej świadczeń pozapłacowych. Ponad połowa firm jeszcze nie wie, jak będzie kształtował się budżet na benefity dla pracowników po powrocie. Co trzecia firma deklaruje, że wydatki pozostaną na tym samym poziomie. Wznowienie biurowych benefitów dla swoich pracowników chętniej deklarują te firmy, które w trakcie pandemii zaczęły zapewniać swoim pracownikom benefity także na home office takie jak: paczki dla pracowników zdalnych, konsultacje dietetyczne czy psychologiczne oraz formy integracji online.
Badanie Dailyfruits pokazało także, że aż 65% zapytanych pracowników spodziewa się powitalnego upominku od pracodawcy z okazji powrotu do pracy stacjonarnej. Cześć pracodawców wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i chce zaakcentować powrót do pracy biurowej oferując pracownikom tzw. zestaw welcome pack.
W wielu przypadkach skład będzie podobny do pakietów wysyłanych do pracowników na home office. W pudełku znajdą się na przykład zdrowe przekąski do pracy jak bakalie, batony zbożowe, polski miód, sok malinowy, jak również firmowe gadżety oraz artykuły biurowe. Część pracodawców decyduje się, aby zestawach uwzględnić także środki ochrony osobistej. Wiele firm, jak obserwujemy po skali zapytań od działów HR, chce zaakcentować powrót pracowników do biur w ramach procesu reonboardingu, a welcome packi dobrze wpisują się w tę ideę. – komentuje Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits.
Pandemia wywołała rewolucję na rynku świadczeń pozapłacowych i wpłynęła na znaczenie benefitów, szczególnie tych związanych z kategorią zdrowia i dobrostanu psychicznego oraz fizycznego pracowników. Benefity spełniające jedynie funkcje wizerunkowe straciły swoją użyteczność, ustępując miejsca prostszym rozwiązaniom, jak na przykład paczki na home office z produktami, wspierającymi zdrowie i odporność. Owoce w biurze przed pandemią były dla wielu firm integralnym elementem przestrzeni biurowej i popularnym benefitem pracowniczym. Jest więc szansa na szybki i masowy powrót tego benefitu do biur, naturalnie wspierającego budowanie zdrowych nawyków żywieniowych w miejscu pracy.
Wnioski z przeprowadzonego badania sondażowego przez Dailyfruits pokazują jak istotne znaczenie ma przygotowanie się do powrotu do pracy biurowej, zapewnienie pracownikom optymalnych i bezpiecznych warunków do efektywnego funkcjonowania w organizacji oraz wsparcie ich potrzeb w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego.
Badanie sondażowe zostało przeprowadzone przez Dailyfruits poprzez wywiady telefoniczne z osobami decyzyjnymi w firmach – dyrektorzy i specjaliści HR, kadra zarządzająca (250 wywiadów) oraz poprzez ankietę online dla pracowników firm (502 ankiet wśród respondentów w wieku 18-65 lat). Badanie zostało zrealizowane w dniach 13.05.2021 – 08.06.2021.
Komentarze
Brak komentarzy