Chcą chronić seniorów przed oszustami
Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.
Mając na uwadze, że październik jest Europejskim Miesiącem Bezpieczeństwa oraz Europejski Dzień Seniora, który wypada 20 października, wspólnie z NASK-iem (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy) oraz Warszawskim Instytutem Bankowości policja rozpoczęła akcję edukacyjną o nazwie #Halo! Tu bezpieczny Senior.
Kampania ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, polegających m.in. na wyłudzaniu danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywaniu się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także ma uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Szczególna uwaga będzie zwracania na oszustwa telefoniczne, m.in. metodę „na wnuczka”, a także na liczne modyfikacje tego oszustwa.
Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię, licząc, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:
- • członka rodziny,
- • policjanta/prokuratora,
- • pracownika banku lub innej instytucji.
Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:
- • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
- • wzbudzanie lęku i niepokoju, np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje ukraść pieniądze,
- • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
- • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
- • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
- • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.
Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presji czasu. Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie mamy pewności, kto jest po drugiej stronie.
W ramach kampanii policja przygotowała specjalną ulotkę – „ściąga dla seniora”, która zawierają najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:
- • kiedy zachować szczególną czujność;
- • o czym warto zawsze pamiętać,
- • co zrobić, gdy już odbierze się telefon.
Ulotkę można pobrać tutaj, wydrukować i wręczyć znanym nam seniorom – członkom rodziny, sąsiadom, znajomym. To też doskonała okazja i pretekst, by porozmawiać z bliskimi na tematy związane z cyberbezpieczeństwem i wyjaśnić, jakie techniki stosują przestępcy, by wyłudzić pieniądze lub dane poufne.
W ramach kampanii policja będzie publikować także artykuły skierowane do seniorów, w których przedstawi najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw, a także sposoby, jak im zapobiegać.
Pobierz ulotkę informacyjną dla seniorów.
Komentarze
Brak komentarzy