Chcą chronić seniorów przed oszustami

Chcą chronić seniorów przed oszustami

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Mając na uwadze, że październik jest Europejskim Miesiącem Bezpieczeństwa oraz Europejski Dzień Seniora, który wypada 20 października, wspólnie z NASK-iem (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy) oraz Warszawskim Instytutem Bankowości policja rozpoczęła akcję edukacyjną o nazwie #Halo! Tu bezpieczny Senior.

Kampania ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, polegających m.in. na wyłudzaniu danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywaniu się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także ma uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Szczególna uwaga będzie zwracania na oszustwa telefoniczne, m.in. metodę „na wnuczka”, a także na liczne modyfikacje tego oszustwa.

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię, licząc, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:

  • członka rodziny,
  • policjanta/prokuratora,
  • pracownika banku lub innej instytucji.

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  • wzbudzanie lęku i niepokoju, np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje ukraść pieniądze,
  • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presji czasu. Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie mamy pewności, kto jest po drugiej stronie.

W ramach kampanii policja przygotowała specjalną ulotkę – „ściąga dla seniora”, która zawierają najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:

  • kiedy zachować szczególną czujność;
  • o czym warto zawsze pamiętać,
  • co zrobić, gdy już odbierze się telefon.

Ulotkę można pobrać tutaj, wydrukować i wręczyć znanym nam seniorom – członkom rodziny, sąsiadom, znajomym. To też doskonała okazja i pretekst, by porozmawiać z bliskimi na tematy związane z cyberbezpieczeństwem i wyjaśnić, jakie techniki stosują przestępcy, by wyłudzić pieniądze lub dane poufne.

W ramach kampanii policja będzie publikować także artykuły skierowane do seniorów, w których przedstawi najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw, a także sposoby, jak im zapobiegać.

Pobierz ulotkę informacyjną dla seniorów.

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy