Anna Maria Jopek i Piotr Wojtasik gwiazdami 23. edycji Podlasie Jazz Festiwal – zapowiedź

Anna Maria Jopek i Piotr Wojtasik gwiazdami 23. edycji Podlasie Jazz Festiwal – zapowiedź

Bardzo interesująco zapowiada się program koncertów w ramach 23. Międzynarodowego Podlasie Jazz Festiwal, zaplanowanego na weekend 12-13 października. Imprezę organizuje tradycyjnie Bialskopodlaskie Stowarzyszenie Jazzowe.

Festiwal odbędzie się w auli Regionalnego Ośrodka Badań i Rozwoju AWF przy ulicy Akademickiej 2 w Białej Podlaskiej. Honorowy patronat objęli prezydent miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk i Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.

Organizator: Bialskopodlaskie Stowarzyszenie Jazzowe.

Dyrektor Festiwalu: Jarosław Michaluk.

Prowadzenie Festiwalu: Marcin Kusy – dziennikarz radiowej Jedynki.

Wystąpią:

Sobota 12.10, godz. 18

* Jazz Trio & Adam Wendt (Adam Wendt – saksofon tenorowy, Jarosław Michaluk – kontrabas, Bogusław Kutnik – fortepian, Radosław Żyła – perkusja) – koncert pamięci Jana Ptaszyna Wróblewskiego.

* Irek Głyk Quintet z udziałem Kingi Głyk (Polska, Cuba, Irek Głyk – wibrafon, Kinga Głyk – gitara basowa, Joaquin Sosa – klarnet/saksofon, Jakub Mizeracki – gitara, Szymon Madej – perkusja).                           

Niedziela 13.10, godz. 18

Grzech Piotrowski Quintet (Polska, Izrael, Węgry, Grzech Piotrowski – saksofony, Tamara Behler – wiolonczela/śpiew, Shachar Elnatan – gitara (Izrael), Piotr Matusik – fortepian, Peter Somos – perkusja/bas (Węgry).

Piotr Wojtasik Quintet z udziałem Anny Marii Jopek (Anna Maria Jopek – głos, Piotr Wojtasik – trąbka, Marcin Kaletka – saksofon, Michał Tokaj – fortepian, Michał Barański – kontrabas, Łukasz Żyta – perkusja).

Bilety w cenie: 80 zł – I dzień (sobota), 100 zł – II dzień (niedziela), 160 zł – karnet na cały festiwal. Do nabycia w przedsprzedaży internetowej na www.niezla-sztuka.pl, a także w: Pizzerii Roma, ul. Brzeska 1, tel. 83 344 44 20, Sklepie Muzycznym Music Audio, ul. Janowska 11, tel. 83 342 57 47, Kawiarni CoffeeLove, pl. Rubina 11-14, tel. 693 890 281.

Sponsorzy główni: Dr Gerard, Toyota Bank Polska SA, Auto Podlasie Toyota Biała Podlaska.

Partnerzy: Hotele Arche – Hotel Zamek Janów Podlaski, Etmus.

Festiwal dofinansowano ze środków: Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, Urzędu Miasta Biała Podlaska, partnerów oraz sponsorów.

Patronat medialny: TVP Kultura, Program I Polskiego Radia, „Jazz Forum”, „Jazz Press”, Radio Jazz FM, Radio dla Ciebie, TVP Lublin, Radio Lublin, „Kraina Bugu”, „Podlasianin”, „Słowo Podlasia”, „Wspólnota Bialska”, Radio Podlasie, Podlasie 24, Biała 24, TV Wschód, Radio Biper, Puls Miasta, Białanews.

– Zapraszamy Państwa na kolejną edycję festiwalu ze znakomitą obsadą międzynarodową, a także wybitnymi polskimi wykonawcami – zachęca do uczestnictwa bialski muzyk Jarosław Michaluk, prezes Bialskopodlaskiego Stowarzyszenia Jazzowego, pomysłodawca i organizator szesnastu już edycji Biała Blues Festiwal oraz dwudziestu dwóch edycji Podlasie Jazz Festival. – Wystąpią między innymi wyjątkowa wokalistka Anna Maria Jopek, jako gość specjalny kwintetu wybitnego trębacza Piotra Wojtasika, z czołowymi muzykami polskiego jazzu. Będzie powiew młodości, a wraz z nim fantastyczna basistka Kinga Głyk, gość specjalny kwintetu swojego ojca Irka Głyka – znakomitego wibrafonisty i perkusisty, w którym zagra m.in. kubański wirtuoz klarnetu i saksofonu Joaquin Sosa.

Międzynarodowy kolektyw zaprezentuje saksofonista Grzech Piotrowski Quintet, wspaniały kreator przestrzeni, z którym wystąpią m.in. izraelski gitarzysta Shachar Elnatan oraz perkusista z Węgier – Peter Somos.

– Koncertem rozpoczynającym festiwal złożymy hołd nieodżałowanemu Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu, od lat związanemu z Białą Podlaską, który jeszcze w ubiegłym roku wystąpił na naszym festiwalu – dodaje Michaluk. W koncercie wezmą udział gospodarze, czyli bialskie Jazz Trio, współpracujące od lat z mistrzem Wróblewskim. Do zespołu dołączy wyborny saksofonista Adam Wendt.

Podczas festiwalu odbędzie się aukcja charytatywna, m.in. płyt, zdjęć, plakatów z autografami gwiazd festiwalu, koszulek festiwalowych, którą poprowadzi dziennikarz radiowej Jedynki Marcin Kusy. Dochód z licytacji będzie przeznaczony powodzianom.

Organizator gorąco zachęca do wzięcia udziału.

Podlasie Jazz Festival to jeden z najciekawszych i najpopularniejszych festiwali Polski wschodniej, który na stałe wrósł w pejzaż kulturalny stolicy Południowego Podlasia, Białej Podlaskiej, stając się jej wizytówką kulturalną. Od wielu lat cieszy się nieprzerwanie dużym zainteresowaniem wśród wielbicieli jazzu. Ma swoją wyrobioną, wrażliwą publiczność i niepowtarzalną atmosferę.

Występowali na nim znakomici polscy i zagraniczni artyści, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Europy Zachodniej, Ameryki Południowej, Indonezji, a także Białorusi, Ukrainy, Bułgarii. Festiwal stwarza możliwość występów młodym obiecującym muzykom jazzowym, którzy zostali już wcześniej zauważeni i docenieni.

Z zagranicznych artystów wystąpili tu m.in.: Kevin Mahogany, Hiram Bullock, Michael „Patches” Stewart, Dean Brown, Karen Edwards, Marvin Smitty Smith, Linley Marthe, Steve Logan, Felton Crews, Saskia Laroo, Nippy Noya.

A z Polski: Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Adam Makowicz, Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Ewa Bem, Włodzimierz Nahorny, Wojciech Karolak, Tomasz Szukalski, Krzesimir Dębski, Leszek Możdżer, Aga Zaryan, Anna Maria Jopek, Włodek Pawlik, Henryk Miśkiewicz, Grażyna Łobaszewska, Krystyna Prońko, Grażyna Auguścik, Stanisław Soyka, Piotr Wojtasik, Piotr Baron, Bracia Niedzielowie, Marek Bałata, Jorgos Skolias, Mietek Szcześniak, Krzysztof Herdzin, Lora Szafran, Ewa Uryga, Danuta Błażejczyk, Dorota Miśkiewicz, Krzysztof Ścierański, Marek Napiórkowski, Cezary Konrad, Bernard Maseli, Artur Dutkiewicz, Andrzej Przybielski, Wojciech Konikiewicz, Karol Szymanowski, Sławek Jaskułke, Adam Bałdych, Grzech Piotrowski, Krystyna Stańko, Monika Borzym, Beata Przybytek,  Michał Tokaj, bracia Majewscy, Stan Michalak, Trio Andrzeja Jagodzińskiego, String Connection, SBB, Walk Away, Atom String Quartet, The Globetrotters, Funky Groove, Funk De Nite, Piotr Schmidt Electric Band, Marcin Olak Trio, Dawid Lubowicz Quartet.

Festiwal istnieje od 2002 roku, jego pomysłodawcą i twórcą jest muzyk Jarosław Michaluk.

 

Wykonawcy 23. Międzynarodowego Podlasie Jazz Festiwal

Piotr Wojtasik Quintet, z udziałem Anny Marii Jopek.

Anna Maria Jopek – głos

Piotr Wojtasik – trąbka

Marcin Kaletka – saksofon

Michał Tokaj – fortepian

Michał Barański – kontrabas

Łukasz Żyta – perkusja

Współpraca Anny Marii Jopek oraz Piotra Wojtasika rozpoczęła się w 2019 roku podczas wspólnego koncertu w ramach Wodecki Twist Festival w Krakowie. Piotr Wojtasik, na zaproszenie Kasi Wodeckiej-Stubbs, stworzył aranże do piosenek Zbyszka Wodeckiego. W 2020 roku Anna Maria Jopek zaprosiła Piotra Wojtasika do projektu „Przestworza”, nad którym Piotr objął kierownictwo muzyczne. Ta niezwykła muzyczna współpraca nadal trwa i ciągle się rozwija. Tym razem Anna Maria Jopek będzie gościem specjalnym Piotra Wojtasika.

Na scenie, oprócz liderów, pojawią się znakomici polscy jazzmani, tworzący skład zespołu Piotr Wojtasik Quintet: Marcin Kaletka (saksofon), Michał Tokaj (fortepian), Michał Barański (kontrabas) oraz Łukasz Żyta (perkusja). Podczas koncertu usłyszymy piosenkę Zbigniewa Wodeckiego w niezwykłej aranżacji Piotra Wojtasika, utwory z płyty „To Whom it May Concern” w zupełnie nowej odsłonie, utwór z programu „Przestworza”, a także kilka muzycznych niespodzianek. Anna Maria Jopek i Piotr Wojtasik zaproszą nas w niezwykłą jazzową podróż!

 

Anna Maria Jopek

fot. Katarzyna Stańczyk

Urodzona 14 grudnia 1970 roku w Warszawie. Jako dziecko solistów zespołu Mazowsze dorastała w świecie sztuki. Jej artystyczny i zarazem ludowy charakter odcisnął znaczące piętno na wrażliwości artystycznej wokalistki. W tej estetyce w znacznym zakresie porusza się do dziś.

Stylistyczne ramy działalności Anny Marii Jopek tworzą trzy obszary muzycznych doświadczeń: wyniesione z domu zamiłowanie do folkloru, klasyczne wykształcenie muzyczne (absolwentka klasy fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina) i miłość do jazzu. Te trzy płaszczyzny, występujące w twórczości Anny Marii Jopek w różnych proporcjach, utrzymują jej twórczość w szerokim spektrum stylistycznym, od (zwłaszcza we wczesnym okresie) utworów w konwencji modern popu, przez oryginalne własne kompozycje stylistycznie autonomiczne, po tę część twórczości, którą często określa się dziś jako „contemporary eclectic jazz”.

Wspólną cechą wszystkich jej działań artystycznych jest niezwykła dbałość o poziom. Zarówno w warstwie koncepcyjnej, wykonawczo-interpretacyjnej, jak i produkcyjnej. Ten właśnie poziom profesjonalizmu, najwyższy walor artystyczny i nieustanny rozwój doprowadziły do tego, że dziś Anna Maria Jopek ma na swoim koncie (oprócz większości najistotniejszych polskich wykonawców) współpracę z takimi gigantami światowego jazzu, jak: Pat Metheny, Branford Marsalis, Gonzalo Rubalcaba, Makoto Ozone czy Richard Bona. Każdy koncert Anny Marii Jopek, którego można być świadkiem, jest małym wycinkiem drogi jej rozwoju, którą nieustannie podąża.

 

Piotr Wojtasik

fot. Katarzyna Stańczyk

Wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 30 lat przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. W latach 80. i 90. reprezentował nurt nowoczesnego bop’u, który obecnie przyjął formę bardziej indywidualną, opartą w części na jazzie modalnym, z niewielkimi elementami free i muzyki etnicznej.

Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Michał Tokaj. Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp. Równocześnie występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble.

Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów. Na swoim koncie ma 13 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki w 2008 roku w kategorii Muzyk Jazzowy Roku oraz jako autor Najlepszej Jazzowej Płyty Roku, właśnie za album „Circle”. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu „Jazz Forum”.

 

Grzech Piotrowski Quintet (Polska, Izrael, Węgry)

Grzech Piotrowski – saksofony

Tamara Behler – wiolonczela/śpiew

Shachar Elnatan – gitara (Izrael)

Piotr Matusik – fortepian

Peter Somos – perkusja/bas (Węgry)

fot. Robert Wilk

Grzech Piotrowski – kompozytor, saksofonista, producent muzyczny, aranżer. Artysta balansujący na krawędzi muzyki filmowej, klasycznej, jazzu, etno, roots, otwartej improwizacji. Ukończył prestiżowy Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie saksofonu.

Nominowany był trzykrotnie do Fryderyków, w roku 2012 i 2013, oraz nagrody Mateusz 2012 (Polskie Radio). Zdobywca Grand Prix na Hoeilaart Jazz Festival w Belgii w 1998 roku, Grand Prix na festiwalu Dwa Teatry w Sopocie za muzykę do spektaklu „Saksofon Basowy” Skvoreckiego, oraz pierwszych miejsc na festiwalach „Jazz Nad Odra”, „Pomorska Jesień Jazzowa” i „Jazz Juniors”. W swojej karierze założył zespoły: World Orchestra (działa od 2010 r.), Alchemik, Oxen, Dekonstrukcja Jazzu, Freedom Nation, Head Up.

Kreator przestrzeni, malujący dźwięko-obrazy saksofonem, w swej artystycznej wyobraźni nie zna granic. Podczas koncertu pokazuje pełnię możliwości brzmienia saksofonu. Jego wyjątkowy dźwięk stał się sygnaturą artysty. Dzięki loopingowi maluje niezwykłe muzyczne obrazy pobudzające wyobraźnię słuchacza. Technologia efektów w połączeniu z brzmieniami przeszkadzajek, tj. dzwonków, grzechotek, a nawet wokal artysty wprowadzają słuchacza w świat dźwięku, zapraszając do niezapomnianej podróży.

Artysta lubi sięgać do instrumentów/wokali innych kultur. Dowodem na to jest jego międzynarodowy projekt World Orchestra (www.worldorchestra.com), w którym różnorodność brzmień, wrażliwości przenika się, tworząc wielki, artystyczny kolektyw.

„Muzyka to wibracja, to język uniwersalny, płynący z każdej części globu, z każdej kultury, z każdego serca”. W małych formach Grzech Piotrowski również nie stawia sobie granic, obecnie współpracuje m.in. z izraelskim gitarzystą Shachar Elnatan oraz z perkusistą z Węgier – Peter Somos. Do kwintetu dołączy Piotr Matusik – pianista, który swoją niezwykłą wrażliwością i fenomenalną wręcz techniką zabiera słuchaczy w świat wirtuozerii. A także utalentowana wokalistka i wiolonczelistka Tamara Behler.

 

Irek Głyk Quintet, gościnnie Kinga Głyk

Irek Głyk – wibrafon

Kinga Głyk – gitara basowa

Joaquin Sosa – klarnet, saksofon (Kuba)

Jakub Mizeracki – gitara

Szymon Madej – perkusja

Irek Głyk

Ceniony wibrafonista i perkusista, kompozytor, aranżer. Studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej katowickiej Akademii Muzycznej. Stypendysta słynnej bostońskiej Berklee College Of Music. Zdobywca wielu nagród na konkursach i festiwalach – począwszy od wygranej na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach (1990).

Irek Głyk to nie tylko wybitny wibrafonista i perkusista, ale także założyciel i menedżer rodzinnego zespołu Głyk P.I.K trio, w którym grał wówczas jego 14-letni syn Patryk Głyk na perkusji i 11-letnia córka Kinga Głyk na basie. Występowali w wielu klubach i na festiwalach w całej Polsce. W latach 2016-2018 Irek Głyk był perkusistą w zespole Kingi Głyk. Stała się ona rozpoznawalna w branży muzycznej w wieku 18 lat, nagrywając cover piosenki Erica Claptona „Tears In Heaven”, który osiągnął ponad 20 milionów wyświetleń.

Irek był menedżerem i perkusistą Kingi przez wiele lat. Razem podróżowali po Europie i występowali na dużych festiwalach, takich jak Leverkusen, Jazz in Marciac czy Jakarta-Java Jazz Festival w Indonezji.

Obecnie Irek Głyk występuje w swoim duecie wibrafonowym, czerpiąc inspirację z Gary’ego Burtona i Chicka Corei. Koncentruje się na prezentowaniu tej pięknej kombinacji instrumentów szerszej publiczności. Ponadto Irek Głyk jest cenionym muzykiem sesyjnym, który współpracował z czołówką i polskiego jazzu, i rocka. Stanisław Sojka, Justyna Steczkowska, Paweł Kukiz, Reni Jusis, Natalia Niemen, Ireneusz Dudek, Mieczysław Szcześniak, Jorgos Skolias, Katarzyna Gertner, Ewa Uryga, Anthimos Apostolis, SBB, Krzak, Tomasz Stańko, Tomasz Szukalski, Paweł Tomaszewski, Maciek Sikała, Piotr Wojtasik, Grzegorz Kapołka, Bronisław Duży, Grażyna Łobaszewska, Marek Bałata, Wojtek i Jacek Niedziela, Etienne Mbpee, Ruth Lynch, Junior Robinson – to tylko niektóre z postaci, z jakimi miał okazję wspólnie koncertować i nagrywać.

Irek Głyk na swoim koncie ma cztery  autorskie albumy: „Long Time”, „Step Ahead”, „Irek Głyk Vibes Expression” oraz „I Am Never Alone”.

Kinga Głyk

fot. Emily Turkanik

Zaczęła przygodę z muzyką w wieku 12 lat, dołączając do rodzinnego zespołu Głyk P.I.K trio, gdzie zdobyła cenne doświadczenie w występowaniu na scenie w tak młodym wieku. W 2015 roku, mając 18 lat, wydała swój debiutancki album „Rejestracja”, który spotkał się z pozytywnymi recenzjami w Polskim Radiu Trójka i magazynach takich jak „Jazz Forum” i „Twój Blues”. Została uznana za Jazz Top i Blues Top w corocznym sondażu i była nominowana w różnych kategoriach, w tym Nowa Nadzieja, Gitara Basowa i Odkrycie Roku. Po debiutanckim albumie nagrała fascynujący koncert na żywo zatytułowany „Happy Birthday”, który zapoczątkował piękną muzyczną przygodę.

W 2016 roku wideo z Kingą wykonującą utwór „Tears in Heaven” Erica Claptona zdobyło ogromną popularność po udostępnieniu przez Bass Player United na Facebooku, osiągając imponującą liczbę 20 milionów wyświetleń. Na albumie „Dream”, wydanym w tym samym roku, można usłyszeć takich muzyków, jak Tim Garland, Greg Hutchinson i Nitai Herskovits. Album znalazł się na listach „Jazz Hits in Germany”. Rok później otrzymała nominację do nagrody Echo Jazz Award. W 2017 roku miała niesamowitą okazję zagrać utwór z Marcusem Millerem na festiwalu w Leverkusen.

Kinga występowała w różnych krajach, w tym w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Indonezji, Portugalii, Włoszech, Francji, Słowacji, na Ukrainie, Norwegii, Chinach, Brazylii, Bułgarii i wielu innych. Jej album „Feelings” zdobył popularność dzięki teledyskowi do utworu „Joy Joy”, który obejrzało ponad 1 milion osób na YouTube. Album został wyprodukowany przez Pawła Tomaszewskiego i zawierał niesamowitych artystów, takich jak Calvin Rodgers, Brett Williams, Anomalie, Bobby Sparks II, Mateus Asato, Ruth Waldron, Joachim Mencel i Sławomir Berny. W 2020 roku została uhonorowana Grand Prix w kategorii „Nowa Nadzieja Polskiego Jazzu Melomani 2019”.

W 2021 roku Kinga otrzymała nominację w kategorii „Instrumenty Strunowe Międzynarodowe” od Deutscher Jazz Press, obok szanowanych muzyków takich jak Christian McBride i Wolfgang Muthspiel. Otrzymała również prestiżową nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

Piąty autorski album został współwyprodukowany przez założyciela Snarky Puppy, Michaela League’a, i zawiera imponujący skład muzyków, w tym Roberta „Sputa” Searighta, Casey’ego Benjamina, Bretta Williamsa, Nicholasa Semrada, Juliana Pollacka, Celeba Seana McCambella i Grégoire Maret. Warto zaznaczyć, że album został wydany przez renomowaną wytwórnię muzyczną Warner Music Group.

 

Jazz Trio & Adam Wendt                                                                                  

Koncert pamięci nieodżałowanego Jana Ptaszyna Wróblewskiego – ikony polskiego jazzu, z którym bialskie Jazz Trio miało zaszczyt współpracować, nagrać wspólnie płytę i zagrać razem wiele niezapomnianych  koncertów.

W programie znajdą się głównie utwory pochodzące z płyty „Jazz Trio & Jan Ptaszyn Wróblewski” (wyd.  Polonia Records).

W roli solisty wystąpi ceniony saksofonista Adam Wendt.

Adam Wendt

Jest absolwentem wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Dotychczas wziął udział w nagraniu ponad 100 płyt (w tym 8 autorskich) nie tylko jako saksofonista, ale również jako kompozytor i aranżer. Jest zapraszany do udziału w  nagraniach programów radiowych i telewizyjnych oraz festiwalach. Jako solista i muzyk sesyjny współpracował lub nadal współpracuje z jazzową czołówką Polski oraz gwiazdami muzyki pop (m.in. K. Prońko, E. Bem, G. Ciechowski, L. Szafran, M. Szcześniak). Laureat wielu nagród zespołowych, jak i indywidualnych.

W 1990 roku, będąc muzykiem grupy z zespołem Walk Away, otwierali europejskie koncerty  Milesa Davisa. Nagrywał i koncertował z takimi sławami muzyki jazzowej, jak Randy Brecker, Bill Evans (Miles Davis Group), Eric Marienthal (Chick Corea, GRP Big Band), Mino Cinelu (Weather Raport, Miles Davis), Frank Gambale (Chick Corea), David „Fuze” Fiuczynski (R.Brecker, R.S.Jackson, G.Russel), Dean Brown (Roberta Flack, David Sanborn), Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Nippy Noya, Karen Edwards oraz znakomitościami czarnego bluesa, takimi jak Sidney „Guitar Crusher” Selby, Mike Russell oraz Keith Dunn. Koncertował z mistrzem candombe, bandeonistą Luisem di Matteo z Urugwaju.

Przez kilka lat był członkiem popularnego zespołu Leszcze, z którym nadal współpracuje. Jest pomysłodawcą i założycielem zespołów: Adam Wendt & Friends, Adam Wendt-Triologue. Aktualnie prowadzi zespoły: Adam Wendt Power Set, Adam Wendt Acoustic Set z hiszpańską wokalistką Laurą Cubi Villenaz oraz najnowszy autorski projekt „The Choice-Wendt/Wania/Bogdanowicz/Frankiewicz”.

Oprócz działalności typowo koncertowej i artystycznej, kilka lat był wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku, prowadzi klasę saksofonu w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku Wrzeszczu i Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Tczewie, a także zajęcia edukacyjne w ramach Małej Akademii Jazzu (m.in. Gorzów Wlkp. Tczew, Zakopane ) oraz Warsztatów Muzycznych, m.in. w Chodzieży, Lesznie, Tomaszowie Mazowieckim, Puławach, Koszalinie, Stargardzie, Leichligen (Niemcy).

www.adam-wendt.pl

Jazz Trio (Jarosław Michaluk – kontrabas, Bogusław Kutnik – fortepian, Radosław Żyła – perkusja).

fot. Jarek Domański

Jazz Trio to jeden z najdłużej nieprzerwanie działających zespołów jazzowych Polski wschodniej. Laureat m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Jazz Juniors w Krakowie.

Zespół powstał w 1987 r., przy Państwowej Szkole Muzycznej w Białej Podlaskiej, z inicjatywy dwóch muzyków-nauczycieli: pianisty Bogusława Kutnika oraz basisty Jarosława Michaluka. Ze względu na deficyt perkusistów, przez pierwsze dziesięć lat działalności zespół występował z perkusją automatyczną, co w tym czasie było też znakiem rozpoznawczym grupy. Po tym okresie Jazz Trio miało ich aż dwóch, z którymi przez lata koncertowało naprzemiennie. Pierwszy to lubelski muzyk Sebastian Urban, od lat współpracujący z czołowymi polskimi muzykami i zespołami, a drugi – Radosław Żyła – bialczanin, nauczyciel PSM, współpracujący z grupą do dziś.

Cechą charakterystyczną zespołu była zawsze chęć poruszania się w różnych odmianach jazzu. Od swingu, poprzez bebop, cool, hard bop funky, fusion, soul, blues, muzykę ludową z Podlasia w opracowaniach jazzowych, po kompozycje własne.

Przez te lata zespół współpracował z wieloma znanymi artystami polskiej sceny jazzowej i estrady m.in.: z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tomaszem Szukalskim, Ewą Urygą, Jorgosem Skoliasem, Piotrem Wojtasikiem, Maciejem Strzelczykiem, Michałem Kulentym, Karolem Szymanowskim, Adamem Wendtem, Danutą Błażejczyk, Natalią Niemen, Grzegorzem Kapołką…

Dotychczas Jazz Trio ma na swym koncie pięć płyt, z których dwie pierwsze były wydane przez Polonię Records. Jedna z nich została nagrana z nestorem polskiego jazzu Janem Ptaszynem Wróblewskim, a utwór „Sentimental ballad”, autorstwa Jarka Michaluka, pochodzący z tej płyty, został zamieszczony na płycie The Best Of Polish Smooth Jazz.

Od 2010 roku zespół współpracuje z tancerzami ZPiT Podlasie z bialskiego AWF-u, wykonując utwory ludowe z Podlasia, w opracowaniu Jarka Michaluka, w konwencji lekko jazzującej, w nowoczesnej choreografii Marcina Bochenka, które były wielokrotnie prezentowane z dużym powodzeniem, również za granicą, m.in. w Ameryce Południowej i Indonezji.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy