Grecka przygoda młodzieży z Zespołu Szkół w Małaszewiczach
GMINA TERESPOL Zdobywanie doświadczenia zawodowego i podnoszenie kompetencji językowych, a przy tym zwiedzanie najpiękniejszych zakątków Grecji. Z takiej okazji skorzystali w minionym roku uczniowie liceum i technikum Zespołu Szkół w Małaszewiczach, którzy odbyli staże i uczestniczyli w zajęciach językowych za granicą.
Zespół Szkół im. W.S. Reymonta w Małaszewiczach uczestniczył w dwóch edukacyjnych projektach. Pierwszy był realizowany w ramach unijnego programu Erasmus+. Dzięki temu w październiku aż 53 uczniów technikum mogło wyjechać na praktyki do Grecji. A na przełomie września i października 23 uczniów liceum w Małaszewiczach uczestniczyło w Grecji w zajęciach językowych i kulturoznawczych z programu POWER.
Licealiści z klas II i III wyjechali w dwóch grupach, w różnych terminach (20 września – 3 października oraz 4-17 października). Było to możliwe dzięki programowi „Edukacja kluczem do społeczeństwa obywatelskiego”, realizowanemu w ramach szerszego projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, finansowanego z POWER. Uczniowie przez dwa tygodnie mieszkali w miejscowościach Nei Pori i Panteleimon, położonych na tzw. Riwierze Olimpijskiej.
Młodzież codziennie brała udział w zajęciach językowych i kulturoznawczych, podnosząc swoje kompetencje językowe, cyfrowe oraz umiejętność pracy w grupie. Licealiści poznali podstawy języka greckiego. Mieli również zajęcia o mitologii greckiej i historii starożytnej Grecji. Odbyli też praktyczne zajęcia z robotyki, która jest jednym z przedmiotów nauczanych w greckiej szkole. Realizowali też zadania projektowe z młodzieżą miejscowej prywatnej szkoły Platon. – W pamięć najbardziej zapadły mi zajęcia z języków. Poznaliśmy podstawy języka greckiego oraz ćwiczyliśmy nasze umiejętności posługiwania się językiem angielskim, dzięki czemu mogliśmy swobodnie rozmawiać z innymi – mówi Julia, uczennica ZS w Małaszewiczach.
Znajomość języka uczniowie mogli sprawdzić, komunikując się ze społecznością miasteczka m.in. podczas gry terenowej. A w czasie wolnym od zajęć młodzież z Małaszewicz poznawała rejon północnej Grecji, zwany Riwierą Olimpijską. Uczniowie zwiedzili ruiny zamku krzyżowców w Platamonas, Białą Wieżę i Rotundę w drugim co do wielkości mieście Grecji – Tesalonikach. W programie wycieczki był spacer po uliczkach Starego Pantelejmonu i Litochoro oraz wodospady Afrodyty u podnóża Olimpu. Uczniowie odwiedzili też jeden z prawosławnych klasztorów męskich na Meteorach. Dużą atrakcją był rejs na wyspę Skiathos, który umilały tańce, śpiew i delfiny. Zajęcia z historii i kultury Grecji uczestnicy projektu odbyli w muzeum oraz w parku archeologicznym w miasteczku Dion, które w starożytnej Grecji było miejscem kultu Zeusa.
Uczniowie technikum z Małaszewicz wyjechali do Grecji na dwutygodniowe staże i praktyki zawodowe. Ich pobyt za granicą finansowany był z projektu „Europejski staż gwarancją sukcesu na rynku pracy”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu Erasmus+ Kształcenie i szkolenie zawodowe. Wyjazdy podzielone były na dwie grupy.
Młodzież klas II i III o profilu technik transportu kolejowego odbywała praktyki na stacjach kolejowych, m.in. w Volos, Leptokarii, Katerini czy Neoi Poroi, należących do greckich kolei OSE. Zajęcia praktyczne prowadzone były też w lokomotywowni, gdzie uczniowie asystowali przy przygotowaniu pociągów do jazdy oraz przygotowywali się do egzaminów z kwalifikacji zawodowych. Wyruszyli też w krótką podróż koleją na trasie Platu-Leptokaria, w trakcie której obserwowali pracę obsługi pociągu, w tym kierownika pociągu, konduktora i maszynisty. Na stacji Tesaloniki młodzież poznała specyfikę pracy naczelnika stacji oraz pracowników nastawni. (…)
Cały artykuł przeczytać można w aktualnym – papierowym i cyfrowym wydaniu „Podlasianina” nr 12 na: eprasa.pl
Monika Pawluk
Komentarze
Brak komentarzy