Jak obserwacja Ziemi zmienia świat i ścieżki kariery. Uczniowie Platerki na zdalnych wykładach
13 października odbył się pierwszy wykład on-line tego roku szkolnego dla uczniów z koła naukowego LEOO (Local Earth Observation Observatory) w II Liceum Ogólnokształcącym im. E. Plater w Białej Podlaskiej. Gościem specjalnym spotkania była dr Martyna A. Stelmaszczuk-Górska, przedstawicielka niemieckiego Friedrich Schiller University Jena.
Tematem poruszonym na jej wykładzie pt. „Jak obserwacja Ziemi zmienia świat i ścieżki kariery?” była przyszłość związana z obserwacją Ziemi, która jest głównym zainteresowaniem bialskiej grupy. Dziedzina ta, idąc w parze z postępem technologicznym, daje nowe możliwości związane z zatrudnieniem zawodowym dla młodych osób.
Prezentacja przedstawiona przez specjalnego gościa została wcześniej wykorzystana na Forum Obserwacji Ziemi, konferencji organizowanej przez Polską Agencję Kosmiczną POLSA. Zawierała ona pomysły na nowe projekty dla członków grupy LEOO, propozycję współpracy i wsparcia, materiały przydatne do dalszego pogłębiania wiedzy w tym temacie oraz opisy wybranych zawodów związanych z obserwacją Ziemi. Podkreślone były nowinki w dziedzinie nauki, takie jak Artificial Inteligence (AI) czy niezwykła dostępność danych do ćwiczeń w internecie. Ważnym aspektem było również praktyczne zastosowanie tej wiedzy, m.in. w obliczu zmian klimatycznych, zarządzaniu kryzysowym i projektowaniu miast.
Po zakończeniu prezentacji, uczniowie mieli możliwość zadania pytań dr Martynie A. Stelmaszczuk-Górskiej. Podzieliła się ona informacjami na temat ścieżki swojej kariery zawodowej, przeszkód, które po drodze napotkała, oraz przyjemnych wspomnień związanych z wydarzeniami naukowymi, w których uczestniczyła jeszcze przed rozpoczęciem pracy zawodowej. Uczestnicy spotkania z ciekawością wysłuchali inspirującej historii sukcesu dr Martyny. Opowieść wzbudziła w nich chęć zadania wielu kolejnych pytań, związanych z ich przyszłością.
To spotkanie było szansą nie tylko na poznanie nowych źródeł materiałów ćwiczeniowych i zawodów, lecz również na rozmowę z osobą doświadczoną w dziedzinie obserwacji Ziemi oraz na ukierunkowanie związane z dalszą nauką. Uczestnicy wykładu są wdzięczni dr Martynie A. Stelmaszczuk-Górskiej za poświęcony czas oraz chętni do dalszej współpracy.
Z kolei 20 listopada uczniowie koła naukowego LEOO z II Liceum Ogólnokształcącego im. E. Plater w Białej Podlaskiej uczestniczyli w serii wykładów na konferencji GISDAY 2025 na Uniwersytecie Warszawskim.
Wykłady prowadziły osoby z różnych uczelni i startupów:
• dr Daniel Zaszewski, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geologii – „Więcej niż ładne obrazki: Funkcjonalne piękno współczesnej kartografii”,
• mgr inż. Kyrylo Zharkovskyi, Politechnika Warszawska – „Technologie MLS w walce z chaosem reklamowym”,
• Hubert Skoneczny, Sensorbite – „Od modeli językowych do analiz przestrzennych”,
• dr inż. Michał Mierzwiak, Wojskowa Akademia Techniczna – „Modelowanie meteorologicznych danych przestrzennych na potrzeby krótkoterminowych prognoz warunków solarnych”,
• Karolina Turska, GEO-system – „Jak sztuczna inteligencja wspomaga rozwiązania Geo-Systemu?”
• Łukasz Sławik, MGGP Aero – „COOLCITY. Jak świadomie tworzyć zielone i przyjazne miasta”,
• Kacper Sobczak, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych – „Czy mapy generowane przez sztuczną inteligencje mogą zastąpić GIS?”,
• Mateusz Nowakowski, Państwowe Gospodarstwo Wodne – „Wdrożenia GIS w Wodach Polskich: integracja, dane, innowacje”,
• dr inż. Łukasz Kwaśny, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego – „Cyfrowy las – nowe wymiary geoinformacji”.
Po zakończeniu części z wykładami uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których uczyli się obsługi programu ArcGIS, służącego do pracy na mapach i zdjęciach satelitarnych. Dowiedzieli się, jak tworzyć mapy 3D, korzystając z danych z Geoportalu.
Udział w konferencji pozwolił członkom koła pogłębić wiedzę w zakresie geografii, geoinformacji oraz sztucznej inteligencji. Była to świetna okazja, by rozwijać umiejętności z obsługi systemów GIS-owych oraz zapoznać się z uczelnią.
Czytaj też: Koło naukowe LEOO i uczniowie klas matematyczno-fizycznych Platerki na wycieczce w Genewie







Komentarze
Brak komentarzy