Więcej pociągów będzie mogło pojechać z Łukowa do Lublina
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla elektryfikacji linii kolejowej Łuków-Lublin (lk 30). Dzięki inwestycji, na tej trasie będzie mogło pojechać więcej pociągów. Dokumentacja za ponad 13,6 mln zł netto będzie zrealizowana w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku.
Około 106-kilometrowa linia kolejowa między Łukowem a Lublinem Północnym zostanie zelektryfikowana na całej długości, od Łukowa poprzez Radzyń Podlaski, Parczew, Lubartów aż do Lublina. Inwestycja umożliwi przewoźnikom bezpośrednie połączenia ekologicznymi pociągami. Nie będzie konieczności wymiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co przełoży się na sprawniejsze i krótsze podróże. Pozwoli to na utworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej m.in. między Lubelszczyzną i Mazowszem.
Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z Multiconsult Sp. z o.o. Dokumentacja projektowa ma powstać do 2027 roku.
Projekt „Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin” jest jednym z pięciu realizowanych w województwie lubelskim z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. Wartość całego projektu (dokumentacja i budowa) to około 378 mln zł.
To druga umowa na projekt w województwie lubelskim ze wspomnianego rządowego programu. We wrześniu bowiem została podpisana umowa z wykonawcą projektu linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, wraz z włączeniem Kraśnika Fabrycznego do sieci kolejowej.
– Zakończenie prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na trasie Lubartów-Parczew” to jednocześnie początek nowego projektu elektryfikacji linii w ramach Programu Kolej Plus. Pod imponującą kładką nad torem w Lubartowie, po której przejdą dzisiaj pierwsi mieszkańcy osiedli Królów Polskich i 3 Maja, przebiegała będzie wkrótce sieć trakcyjna, która zwiększy możliwości przewoźników i zarządcy infrastruktury. Skorzystają również pasażerowie, dzięki lepszej ofercie podróży – będą dodatkowe połączenia. Dziękuję samorządowi województwa lubelskiego za to, że wspiera rozwój kolei i trafnie dostrzega w kolei transport przyszłości – powiedział Piotr Kaliszewski, doradca wiceministra infrastruktury.
– Podpisanie umowy na projekt elektryfikacji linii kolejowej Łuków-Lublin to bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubelszczyzny, którzy zyskają dzięki temu połączenia do stolicy województwa Lublina oraz do Warszawy. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotują w województwie lubelskim aż pięć nowych i zmodernizowanych linii kolejowych w ramach Programu Kolej Plus – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Program Kolej+ w województwie lubelskim
Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie lubelskim zakwalifikowano pięć projektów. W ramach programu, oprócz elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin, zaplanowano budowę linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, wraz z budową odgałęzienia linii nr 68 do Kraśnika Fabrycznego, utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm-Włodawa, wraz z wydłużeniem tej linii do centrum Okuninki i Włodawy, oraz modernizację i elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zamość Szopinek, wraz z odbudową łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.
Program Kolej+ zaplanowano do 2029 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart około 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią pieniądze budżetu państwa i około 2 mld – jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego, poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Komentarze
Brak komentarzy