Wybitni artyści maszerowali z Legionami przez nasz region
Komendant J. Piłsudski często mówił, iż w 1914 r. „poszło przede wszystkim za nami to, co najpiękniejsze w kulturze ludzkiej, poszła sztuka.” Sto lat temu przez Południowe Podlasie maszerowali legioniści z I Brygady oraz 4. pułk piechoty. Wielu z nich lepiej niż szablą czy karabinem posługiwało się pędzlem. W Legionach Polskich służyło prawie 200 artystów – malarzy, rzeźbiarzy, nie licząc poetów, pisarzy, aktorów, muzyków, architektów.
25 proc. artystów-żołnierzy otrzymało w Legionach stopnie oficerskie. M.in. E. Rydz-Śmigły został w okresie międzywojennym marszałkiem, zaś H. Minkiewicz, Cz. Jarnuszkiewicz, M. Zaruski, J. Zamorski, K. Dąbrowa-Młodzianowski, L. Bittner – generałami. Ten ostatni był związany z Białą Podlaską w okresie międzywojennym, jako dowódca 34 pp., a w okresie okupacji niemieckiej był dowódcą 9. Podlaskiej Dywizji Piechoty AK. Ludwik Bittner w okresie służby w grodzie nad Krzną, był projektantem bialskiego pomnika Józefa Ignacego Kraszewskiego w Białej Podl., odsłoniętego w 1928 r. podczas zjazdu absolwentów znajdującej się obok szkoły.
Wielu artystów, których nazwiska wiążą się z historią Legionów, szli szlakami ojców i dziadów, często także artystów-żołnierzy, jak A. Orłowski – uczestnik powstania 1794 r., J. Suchodolski walczący w 1831 r. oraz uczestnicy powstania styczniowego: A. Chmielowski, późniejszy Brat Albert wyniesiony na ołtarze przez Jana Pawła II, czy związany z Podlasiem L. Benedyktowicz (ranny utracił obie ręce, malował za pomocą protezy własnej konstrukcji).
Tworzyli w ogniu karabinów i dział
Wbrew rzymskiemu twierdzeniu, że inter arma silent musae, artyści legionowi tworzyli często wśród ognia karabinów i dział. Trwająca już rok kampania Legionów Polskich pochłonęła setki istnień żołnierskich, w tym wielu dobrze zapowiadających się oficerów, i uświadomiła artystom ich nierówne szanse w wyścigu z okrutnymi prawami wojny. Odczuwali pilną konieczność choćby szkicowego utrwalenia wizerunków wyróżniających się legionistów. Ołówek dawał największą możliwość uchwycenia przelotnych zdarzeń, nie było czasu ani warunków na przemyślenie większych kompozycji ars militaris. W wyniku ich pracy powstała w latach wojny kilkutysięczna galeria żołnierskich portretów, co jest zjawiskiem bez precedensu w sztuce polskiej.
Sam Leopold Gottlieb wykonał blisko tysiąc portretów, w tym J. Piłsudskiego oraz legionistów związanych z Podlasiem: S. Sława-Zwierzyńskiego i A. Narbut-Łuczyńskiego (był twórcą bialskiego 34 pp). Majora Sława malował także W. Wodzinowski, a kapitana Narbuta – J. Rembowski. Popularnością artystów cieszyli się najstarsi beliniacy, czyli uczestnicy wyprawy za kordon słynnej „siódemki”, którzy granicę rosyjską przekroczyli już 3 sierpnia 1915 r. Jednym z „siedmiu wspaniałych” był pochodzący z powiatu włodawskiego por. S. Hanka-Kulesza, którego uwiecznili: Z. Rozwadowski i K. Maszkowski. O niełatwej pracy malarzy w warunkach wojny pisał legionowy poeta J. Mączka:
„Pan Maszkowski malarz sławny
Chociaż w bitwie niepoprawny
Choć mu kula czapkę pruje
On maluje i maluje”.
O trudnych warunkach pracy pisał też w swoim dzienniku z kampanii rosyjskiej 1914-1916 A. Krasicki: „Włodawa – Świtaź. Czwartek, 2.IX.1915. Przed wyjazdem pozowałem jeszcze artyście malarzowi Wodzinowskiemu, który portretuje oficerów sztabu. Pozowanie było trudne z powodu tysięcy much, ale portret rysowany ołówkiem udał się”. Rozwój legionowego portretu, prezentującego wielką skalę rozpiętości typów i charakterów, stymulowały dwa inne ważne czynniki – propagandowy i edukacyjny. Dzieła oprócz walorów artystycznych stały się też dokumentem historycznym. Jeszcze podczas trwającej wojny zorganizowano kilka wystaw prac artystów z szeregów Legionów Polskich, m.in. w Baden, Wiedniu, Bazylei, Bernie, Zurychu, Krakowie, Lwowie i Lublinie.
Ślady walk i zniszczeń
W pościgu za wrogiem, w okresie lipca i sierpnia 1915 r. na Lubelszczyźnie i Podlasiu, artyści rejestrowali przede wszystkim ślady walk i zniszczeń. Wojciech Kossak opisywał mijane tereny: „... zobaczyłem po raz pierwszy tę zbrodnię odchodzących z Polski Moskali... Systematyczne palenie całych wsi i zboża na pniu. Całe wsie szkieletów chałup... Pustka i cisza, bo wszystko Kozaki popędzili ku swiatoj matuszce Rossii”. Artysta w tym czasie służył w sztabie II Korpusu armii austro-węgierskiej, w składzie którego walczyła I Brygada. Często dymiące jeszcze pogorzeliska malował W. Kołomocki – „Zniszczony kościół w Malowej Górze” (29.VIII.1915) i „Spalony folwark w Tałszynie” (10.VIII.1915), niestety rysunki artysty zaginęły. Ponadto W. Wodzinowski – „W guberni siedleckiej po ustąpieniu Rosjan roku 1915”, „Zamek w Różance spalony przez Rosjan” (1915), „Chłopi uciekający za Bug” (1915), I. Pinaks – „Zgliszcza” (1915) oraz L. Czechowski – „Pogorzelisko” (1915).
Obok zniszczeń wojennych malarze legionowi utrwalali sceny pościgu za wrogiem. I tak W. Wodzinowski narysował pamiętne „Przejście przez Bug” (1915), „Rotmistrz Belina przed wyruszeniem w pole pod Wysokiem Litewskim (1915), a L. Czechowski „Z pościgu 4 pp za Moskalami” (1915). W tym okresie powstały również sceny z postojów żołnierzy: J. Stebnowskiego – „Krajobraz z namiotami” (1915), W. Kołomockigo – „Ziemianka gen. Durskiego w Kątach” (wieś koło Kodnia), L. Czechowskiego – „Postój nad Bugiem” (1915), L. Gottlieba – „Pierwszy odpoczynek” (1915).
Rysunki postaci z Podlasia
Krótkie postoje, wobec szybko cofających się Rosjan, nie sprzyjały malowaniu pejzaży i scen rodzajowych. Po przekroczeniu Bugu na wysokości Włodawy, W. Wodzinowski namalował „Typy ludowe nad jeziorem Świtezią” (1915). Nie zachowały się natomiast dwie akwarele: „Pejzaż z Podlasia” i „Z Podlasia”, obie z 1915 roku autorstwa E. Rydza-Śmigłego. Akwarele były prezentowane na wystawie dzieł sztuki „Legiony Polskie” w Krakowie (marzec-kwiecień 1916). Tematyką podlaską przyszły marszałek zajął się już wcześniej. Tuż przed wojną ilustrował książkę J. Piłsudskiego „22 stycznia 1863”, gdzie znalazły się rysunki postaci z Podlasia, uczestników powstania styczniowego: „B. Deskur” i „R. Rogiński rozstawia wedety”. W Jakówkach koło Konstantynowa L. Gottlieb 18 sierpnia 1915 r. kredką wykonał portret por. T. Wojsznara (ps. Jana Opielińskiego), dziś w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Kilku artystów z zaboru rosyjskiego wyruszyło na front z batalionem warszawskim, dołączając do Legionów na Podlasiu koło Kopytowa. Uczynili tak K. Koźmiński, F. Strynkiewicz oraz wszechstronny artysta - W. Jastrzębowski, autor pracy „Pejzaż podlaski” (13.XII.1915). Wymarsz ze stolicy pod dowództwem por. T. Żulińskiego 265 peowiaków do I Brygady został upamiętniony w końcu 1915 wydaniem jednostronnej plakietki ze srebra projektu W. Wiśniewskiego. Artyści upamiętnili również uroczyste wejście Legionów do stolicy 1 grudnia 1916 r., m. in. Cz. Tański – „Wjazd legionistów do Warszawy” (1917), ukazując owacyjne przyjęcie żołnierzy, co naprawdę niewiele miało wspólnego z rzeczywistością. Tański, do czasu opuszczenia Warszawy przez wojska carskie, malował obrazy „prorosyjskie”. Na Podlasiu znany jest z pierwszych prób lotniczych pod koniec XIX w. dokonywanych nad Bugiem (szybowiec „Lotnia”). Przebywając w Janowie malował konie słynnej stadniny.
Piłsudski: "Grozę wyraża twarz ludzka"
Piłsudski w rozmowie z J. Fałatem mówił o roli sztuki podczas walki: „Malarstwo jeśli chce wyrazić wojnę, stoi przed bardzo trudnym zadaniem, dawne motywy z batalii, szarż i ataków należą do przeżytków... ja grozę wojny widzę w strzępach walki, gdzie broń i jej skuteczność nie zawsze jest widoczna, ale jej grozę wyraża twarz ludzka... słowem tak, jak Grottger wojnę rysował... Pozostaje jeszcze obraz z polskiej krainy znękanej wojną... posępne obrazy ludu ewakuowanego z ich siedzib i roli, zdarte pociskami lasy i krzyże – krzyże!”
Ważną rolę informacyjną i propagandową pełniła fotografia, którą wykorzystywano do ilustrowania książek, kalendarzy i albumów. Reprodukowano je także w kilku seriach pocztówek, spośród których te dotyczące Podlasia były autorstwa T. Langnera. Nie jest łatwo na wojnie o dobre zdjęcie: „Legioniści namiętnie lubią fotografować się i jeść ciasteczka" – twierdził Langner. "O ciastkach jak wiadomo nader trudno, o fotografie też”. Pocztówki z reprodukcjami dzieł sztuki legionowej były dla większości społeczeństwa jedyną okazją poznania prac artystów.
Ciekawe świadectwo o „ruchomej fotografii” zostawił A. Strug: „Przebyliśmy rzekę Bug... Nie spostrzegłem nawet, że w tym czasie wszyscy my, co do jednego człowieka, począwszy od sztabu, skończywszy na ostatnim taborycie, wlokącym się na ogonie kolumny, zostaliśmy uwiecznieni przez kinematograf. Może będę już bardzo stary i zdziadziały, a ten film zobaczę wiecznie młodym. Cudowny to wynalazek”.
Prawdziwa elita społeczeństwa
Wielu wspaniałych artystów porzuciło pędzel czy rylec, by pośpieszyć w bój o niepodległość Ojczyzny. „Poszło przede wszystkim za nami to, co jest najpiękniejsze w kulturze ludzkiej – poszła sztuka” – mówił Piłsudski. Brygadier widział wśród znakomitych polskich pisarzy, artystów i poetów ludzi uduchowionych, odczuwających głębiej niż inni poniżenie niewoli, z drugiej zaś strony odgrywających w oczach społeczeństwa rolę przodowników i proroków. W Legionach „skupiła się dusza Polski nie tylko dlatego, że były uosobieniem idei niepodległości. Także dlatego, że w ich szeregach znalazła się prawdziwa elita społeczeństwa.”
Część prac artystów legionowych mogliśmy zobaczyć w 2015 r. na wystawie ze zbiorów Szczepana Kalinowskiego „Na stos rzucili życia los”, prezentowanej w Muzeum J. I. Kraszewskiego w Romanowie. Ekspozycja została zorganizowana z okazji 100-lecia pobytu Legionów Polskich na podlaskiej ziemi. Bogate zbiory bialskiego kolekcjonera były prezentowane także w Galerii Podlaskiej w Białej Podl. oraz w Muzeum Niepodległości w Warszawie.
Obserwuj nasz serwis na:
Obserwuj @PodlasiakInfoZobacz także:
W hołdzie ruchowi Solidarność – konferencja naukowa w bialskiej bibliotece
Piknik historyczny związany z powstaniem styczniowym w Rossoszu – zapowiedź
Pożyteczne zbieractwo Andrzeja Olichwiruka
Historie kryminalne: Sataniści z parku Radziwiłłowskiego
Żeby zrozumieć polskie prawosławie – spotkanie z autorem książki Stanisławem Romanowskim
Kącik książkowy: Cykl 'Sekretów Białej' Agnieszki Panasiuk w komplecie
Wielka wytwórnia w małym mieście, czyli wszystko o PWS w Białej Podlaskiej
Wojna, niewola i pierwsze dni wolności we wspomnieniach żołnierza 34. pułku piechoty
Miejscowość
- Międzyrzec Podlaski
- Z kraju
- Parczew
- Łosice
- Powiat bialski
- Biała Podlaska
- Z województwa
- Radzyń Podlaski
- Terespol
- Łuków
- Gmina Biała Podlaska
- Gmina Łomazy
- Gmina Piszczac
- Gmina Terespol
- Gmina Janów Podlaski
- Gmina Wisznice
- Gmina Leśna Podlaska
- Z granicy
- Z policji
- Koncerty
- Różne wydarzenia kulturalne
- Spektakle
- Filmy
- Książki
- Wystawy
- Technologie
- Porady
- Rekreacja
- Pasje
- Motoryzacja
- Relaks
- Kulinarne
- Felietony
- Podróże
Podkategorie wpisów
Najnowsze informacje
-
Cała prawda o realizacji Narodowej Strategii Onkologicznej. Niejasne cele, opóźnienia i zmiany terminów
85 -
Karol Świderski: Puchar Tymbarku jest dowodem, że marzenia się spełniają
63 -
Smykofonia, czyli muzyczna podróż dla najmłodszych do obejrzenia w Białej Podlaskiej – zapowiedź
93 -
W hołdzie ruchowi Solidarność – konferencja naukowa w bialskiej bibliotece
142 -
Co to jest niepodległość? – uroczysta akademia patriotyczna w szkole w Wisznicach
111
Artykuły według daty
Pogoda
Informujemy, że strona podlasianin.com.pl korzysta z plików „Cookies”, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.
Szanujemy Twoją prywatność
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
UWAGA: To ustawienie zostanie wprowadzone dla obecnej przeglądarki.
RODO
Od 25 maja 2018 r. stosowane jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), Dz. Urz. UE. L Nr 119, str. 1, w skrócie: RODO.
RODO nakazuje, aby podmiot decydujący o tym, w jaki sposób i w jakim celu przetwarzane są dane osobowe, czyli tzw. administrator danych, przekazał Państwu informacje niezbędne do zapewnienia rzetelności i przejrzystości przetwarzania danych osobowych. Zgodnie z RODO dane osobowe to wszystkie informacje identyfikujące lub pozwalające na zidentyfikowanie osoby fizycznej. Są nimi nie tylko imię i nazwisko czy adres, ale także choćby adres e-mail czy adres IP, zapisywane w plikach cookies.
Regulamin
Postanowienia ogólne
1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Medialna Podlasie Spółka z o.o., ul. Gabriela Narutowicza 32/5, 21-500 Biała Podlaska.
2. Dla interpretacji terminów stosuje się słowniczek Regulaminu lub tak jak zostało to opisane w Polityce Prywatności.
3. Na potrzeby lepszego odbioru Polityki Prywatności termin „Użytkownik” zastąpiony został określeniem „Ty”, „Administrator” – „My”. Termin „RODO” oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
4. Administrator zbiera dane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów, przetwarza je zgodnie z prawem i nie poddaje dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami. Dane są zbieranie jedynie w adekwatnym, niezbędnym i koniecznym zakresie w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane.
5. Administrator nie przetwarza szczególnych kategorii danych. Administrator dokłada wszelkich starań, aby chronić dane przed nieuprawnionym dostępem osób trzecich i w tym zakresie stosuje organizacyjne i techniczne środki bezpieczeństwa na wysokim poziomie. Administrator nie udostępnia danych żadnym nieuprawnionym do tego odbiorcom, zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
6. Dane osobowe podawane w formularzu na „skontaktuj się z nami”, „komentarz” są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.
7. W sprawach dotyczących ochrony danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem tych danych możesz kontaktować się poprzez następujące kanały komunikacji:
• Adres: Grupa Medialna Podlasie Spółka z o.o., ul. Gabriela Narutowicza 32/5, 21-500 Biała Podlaska,
• Poczta elektroniczna: kontakt@podlasianin.com.pl,
• Telefon: 83 307 00 90.
W jakich celach są przetwarzane Twoje dane osobowe?
1. Za Twoją zgodą dane mogą być przetwarzane w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych. W przypadku wyrażenia zgody dane mogą być przetwarzane przez Grupę Medialną Podlasie Spółka z o.o.
2. Twoje dane będą przetwarzane także w celu świadczenia usług przez Grupę Medialną Podlasie Spółka z o.o.
3. Twoje dane mogą być także przetwarzane w celu dopasowania treści stron internetowych do Twoich zainteresowań, a także wykrywania botów i nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług Grupy Medialnej Podlasie Spółka z o.o.
4. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celach marketingowych jest Twoja dobrowolna zgoda na przetwarzanie danych, w tym na profilowanie (art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).
Administrator danych
1. Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli posiadasz Konto na naszej stronie, to przetwarzamy takie Twoje dane jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko, miejsce pracy, adres IP.
2. Dane osobowe przetwarzane są:
– zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych,
– zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności,
– w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną,
3. Każda osoba, której dane dotyczą (jeżeli jesteśmy ich administratorem), ma prawo dostępu do treści swoich danych, do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Twoim zdaniem przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.
4. Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: kontakt@podlasianin.com.pl.
5. Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po rozwiązaniu Umowy lub cofnięciu zgody tylko na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
6. Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
7. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
8. Usługodawca nie udostępnia danych osobowych innym podmiotom poza upoważnionymi do tego na podstawie właściwych przepisów prawa.
9. Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie upoważnione przez nas albo przetwarzający, z którymi ściśle współpracujemy.
Przez jaki okres będą przechowywane Twoje dane osobowe?
Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat, do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego
Masz prawo wniesienia skargi do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na stronie internetowej urzędu.
Komentarze
Brak komentarzy