Rok 2024 na kolei w Lubelskiem – było pracowicie

Rok 2024 na kolei w Lubelskiem – było pracowicie
fot. www.plk-sa.pl

Ostatni rok na kolei w województwie lubelskim obfitował w zmiany i intensywne prace. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zrealizowały szereg inwestycji, w tym budowę nowych przystanków, remonty peronów, poprawę bezpieczeństwa na przejazdach oraz przyspieszenie pociągów. Dzięki temu podróżowanie po regionie stało się wygodniejsze, szybsze i bezpieczniejsze.

Nowe przystanki i remonty peronów

Pociągi kursujące między Łukowem a Lublinem (lk30) zatrzymują się teraz na trzech nowych przystankach, w Aleksandrowie, Ustrzeszu i Jaskach. Zmodernizowano również perony w Milanowie i Bezwoli, które stały się bardziej komfortowe dla pasażerów. W Żurawnicy, na trasie między Zwierzyńcem a Szczebrzeszynem, powstał nowy przystanek, co zapewnia mieszkańcom tego regionu lepszy dostęp do kolei.

Na przystanku Chełm Miasto zburzony został stary peron, a na jego miejscu postawiono nowy, 300-metrowy, wyposażony w wiaty, oświetlenie i udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki temu na przystanku mogą zatrzymywać się dłuższe składy, np. Intercity. Wszystkie te inwestycje realizowane są w ramach Programu Przystankowego.

Szybsze pociągi i lepsze tory

Na odcinku Wólka Okopska – Chełm Wschodni wymienione zostały podkłady, tłuczeń i szyny. Efekt? Pociągi na torze normalnym jeżdżą teraz z prędkością 120 km/h, zamiast 80 km/h, a na szerokim torze – 80 km/h, zamiast 40 km/h. Przyspieszono też o 30 km/h pociągi na trasie Szczebrzeszyn – Bełżec (linia nr 69). Dzięki nowym torom czas przejazdu skrócił się o 4 minuty – każda minuta ma znaczenie!

Bezpieczniejsze przejazdy kolejowe

PKP poprawiły bezpieczeństwo na dziewięciu przejazdach kolejowych w powiatach chełmskim, kraśnickim, tomaszowskim, zamojskim i krasnostawskim. Zainstalowały nowoczesne urządzenia w Wereszczach Małych i Zawadówce (linia nr 7), Sulowie, Lublinie (ul. Letniskowa) i Pułankowicach (linia nr 68), Krasnymstawie, Bełżcu i Wólce Łosinieckiej (linia nr 69). Dzięki temu kierowcy i piesi mogą czuć się bezpieczniej. Wartość prac wyniosła ponad 10 mln złotych i była finansowana z KPO.

Nowe technologie na kolei

W grudniu podpisana została umowa na instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na trasie Lublin – Otwock (lk7) z funduszy KPO, za 65 mln zł. Na stacji w Lublinie pojawi się aż 60 ekranów, które będą pokazywać pasażerom aktualne informacje o pociągach. Podobne rozwiązania wprowadzone będą m.in. w Dęblinie, Nałęczowie i Puławach Miasto.

W Zawadzie między Zamościem a Szczebrzeszynem (lk69) zaczęto budowę nowoczesnego centrum sterowania ruchem. Od 2026 roku będzie ono zarządzać ruchem na trzech liniach kolejowych: Rejowiec – Zawada (lk69), Zawada – Hrubieszów (lk72) oraz Zawada – Zamość Bortatycze (lk83), co zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi organizację ruchu. Inwestycja o wartości 130 mln zł jest realizowana dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Inwestycje na przyszłość

Na trasie Łuków – Dęblin, za 80 mln zł z KPO i środków własnych, wyremontowane zostaną przystanki w Borowinie i Hordzieżce, zmodernizowany będzie tor na moście kolejowym nad Wisłą, a także 10 przejazdów kolejowych. Trzy z nich wyposażone zostaną w automatyczne sygnalizacje świetlne.

W ramach Programu Kolej Plus planowane jest skrócenie czas przejazdu między Zamościem a Lublinem o około 20 minut. Planowana jest modernizacja oraz elektryfikacja linii kolejowej nr 69, powstanie nowa łącznica, która usprawni połączenia Zamościa z Lublinem, a wiele przystanków, m.in. w Krasnymstawie i Zamościu, zostanie zmodernizowanych. W 2024 roku ogłoszono przetarg na dokumentację w ramach Programu Kolej Plus.

Wzrost bezpieczeństwa, poprawa komfortu podróżowania i skrócenie czasów przejazdów to tylko niektóre z korzyści, jakie przyniósł rok 2024. Dzięki realizacji licznych inwestycji i modernizacji, województwo lubelskie staje się regionem, w którym kolej odgrywa coraz większą rolę w codziennym życiu mieszkańców.

Anna Znajewska-Pawluk, zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA

 

Czytaj też:

Rusza budowa odcinka Via Carpatia do Międzyrzeca Podlaskiego

Rusza budowa odcinka Via Carpatia do Międzyrzeca Podlaskiego

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy