Produkty tych firm kupujemy najczęściej
Na czele tegorocznego rankingu najczęściej wybieranych przez Polaków marek FMCG stoi Mlekovita. Na podium znalazły się także Piątnica OSM oraz Mlekpol. Takie dane płyną z najnowszej edycji raportu CPS GfK Brand Footprint Europe.
Na wstępie trzeba wyjaśnić, co to jest branża FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods, co oznacza dobra szybko zbywalne). To jedna z gałęzi gospodarki, która zaopatruje sklepy w produkty pierwszej potrzeby. Inaczej mówi się o nich jako o towarach szybko rotujących, ze względu na ich systematyczną zbywalność. Cechą charakterystyczną tych artykułów jest względnie niska cena dla klienta. A więc począwszy od szeroko rozumianej grupy artykułów spożywczych, takich jak napoje, w tym alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, żywność, środki czystości, kosmetyki przeznaczone do higieny osobistej, a także lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty.
Eksperci CPS GfK przeanalizowali, w jaki sposób konsumenci kupują produkty marek FMCG. – Raport Brand Footprint Europe pokazuje dynamiczny krajobraz wyborów zakupowych nabywców na całym kontynencie. Zrozumienie tych zachowań jest kluczowe zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i producentów – mówi Lenneke Schils, Global Insights Director w firmie CPS GfK.
Z analizy CPS GfK wynika, że najczęściej wybieraną marką w Polsce jest Mlekovita, która osiągnęła CRP na poziomie 250,1 mln, tym samym wyprzedzając Piątnicę OSM (242,2 mln) i Mlekpol (203,4 mln).
Lista dziesięciu najczęściej wybieranych marek FMCG w Polsce według CPS GfK (CRP w mln):
- Mlekovita (250,1 CRP)
- Piątnica OSM (242,2 CRP)
- Mlekpol (203,4 CRP)
- Winiary (164,6 CRP)
- Zott (155,5 CRP)
- Tymbark (144,2 CRP)
- Kinder (124,2 CRP)
- Coca-Cola (116,7 CRP)
- Wedel (95,4 CRP)
- Dr. Oetker (92,4 CRP)
Wskaźnik Consumer Reach Points (CRP) jest obliczany poprzez pomnożenie trzech liczb: populacji gospodarstw domowych, penetracji (procent gospodarstw domowych kupujących daną markę) i wyboru konsumentów (jak często kupowana jest marka). CRP przedstawia siłę marki na podstawie tego, jak często wybierają ją nabywcy.
– Rosnące koszty produkcji i poszukiwanie przez konsumentów oszczędności sprawiły, że ostatni rok był dla branży FMCG pełen wyzwań. W ramach najnowszej edycji raportu Brand Footprint po raz pierwszy wyróżniliśmy marki, które poradziły sobie najlepiej, i mimo trudnej sytuacji osiągnęły wzrosty. Wyniki wyróżniają się tym, że są oparte na całorocznej obserwacji koszyków zakupowych tysięcy polskich gospodarstw domowych. To pozwala śledzić i wnioskować o zachowaniu 13,5 mln polskich gospodarstw – podkreśla Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK.
CPS GfK i YouGov – synergia opinii i zachowań konsumentów
Po przejęciu CPS GfK przez YouGov w styczniu 2024 roku tegoroczny raport Brand Footprint Europe po raz pierwszy uwzględnił dane pochodzące z YouGov BrandIndex, narzędzia YouGov służącego do codziennego monitorowania marek oraz ich konkurentów. Ponadto połączone dane YouGov i CPS GfK umożliwiają synergię pomiędzy opiniami konsumentów a ich zachowaniem podczas zakupów.
Więcej informacji o raporcie: https://insights.cps.gfk.com/story/brand-footprint-europe/page/1.
Pełny ranking można znaleźć pod tym adresem.
Informacje o raporcie Brand Footprint Europe:
Raport Brand Footprint Europe jest częścią serii Global Brand Footprint tworzonej we współpracy z Kantar Worldpanel. Dane pochodzą z 21 rynków europejskich, a przeanalizowanych zostało ponad 20 600 marek konsumenckich (z wyłączeniem marek własnych sprzedawców detalicznych).
Dzięki precyzyjnej analizie danych, raport dostarcza informacji o preferencjach konsumentów oraz wzorcach zakupowych. Dzięki analizie czynników, takich jak informacje o penetracji rynku i częstotliwość zakupów, CPS GfK zapewnia kompleksowy przegląd marek, najczęściej trafiały do koszyków nabywców z całej Europy.
Raport przedstawia również trendy regionalne oraz różnice pomiędzy preferencjami konsumentów w poszczególnych krajach Europy. Rankingi pozwalają na szczegółowe zrozumienie marek – od żywności i napojów po artykuły drogeryjne.
Komentarze
Brak komentarzy