Produkty tych firm kupujemy najczęściej

Produkty tych firm kupujemy najczęściej
fot. Pixabay

Na czele tegorocznego rankingu najczęściej wybieranych przez Polaków marek FMCG stoi Mlekovita. Na podium znalazły się także Piątnica OSM oraz Mlekpol. Takie dane płyną z najnowszej edycji raportu CPS GfK Brand Footprint Europe.

Na wstępie trzeba wyjaśnić, co to jest branża FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods, co oznacza dobra szybko zbywalne). To jedna z gałęzi gospodarki, która zaopatruje sklepy w produkty pierwszej potrzeby. Inaczej mówi się o nich jako o towarach szybko rotujących, ze względu na ich systematyczną zbywalność. Cechą charakterystyczną tych artykułów jest względnie niska cena dla klienta. A więc począwszy od szeroko rozumianej grupy artykułów spożywczych, takich jak napoje, w tym alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, żywność, środki czystości, kosmetyki przeznaczone do higieny osobistej, a także lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty.

Eksperci CPS GfK przeanalizowali, w jaki sposób konsumenci kupują produkty marek FMCG. – Raport Brand Footprint Europe pokazuje dynamiczny krajobraz wyborów zakupowych nabywców na całym kontynencie. Zrozumienie tych zachowań jest kluczowe zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i producentów – mówi Lenneke Schils, Global Insights Director w firmie CPS GfK.

Z analizy CPS GfK wynika, że najczęściej wybieraną marką w Polsce jest Mlekovita, która osiągnęła CRP na poziomie 250,1 mln, tym samym wyprzedzając Piątnicę OSM (242,2 mln) i Mlekpol (203,4 mln).

Lista dziesięciu najczęściej wybieranych marek FMCG w Polsce według CPS GfK (CRP w mln):

  1. Mlekovita (250,1 CRP)
  2. Piątnica OSM (242,2 CRP)
  3. Mlekpol (203,4 CRP)
  4. Winiary (164,6 CRP)
  5. Zott (155,5 CRP)
  6. Tymbark (144,2 CRP)
  7. Kinder (124,2 CRP)
  8. Coca-Cola (116,7 CRP)
  9. Wedel (95,4 CRP)
  10. Dr. Oetker (92,4 CRP)

Wskaźnik Consumer Reach Points (CRP) jest obliczany poprzez pomnożenie trzech liczb: populacji gospodarstw domowych, penetracji (procent gospodarstw domowych kupujących daną markę) i wyboru konsumentów (jak często kupowana jest marka). CRP przedstawia siłę marki na podstawie tego, jak często wybierają ją nabywcy.

– Rosnące koszty produkcji i poszukiwanie przez konsumentów oszczędności sprawiły, że ostatni rok był dla branży FMCG pełen wyzwań. W ramach najnowszej edycji raportu Brand Footprint po raz pierwszy wyróżniliśmy marki, które poradziły sobie najlepiej, i mimo trudnej sytuacji osiągnęły wzrosty. Wyniki wyróżniają się tym, że są oparte na całorocznej obserwacji koszyków zakupowych tysięcy polskich gospodarstw domowych. To pozwala śledzić i wnioskować o zachowaniu 13,5 mln polskich gospodarstw – podkreśla Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK.

CPS GfK i YouGov – synergia opinii i zachowań konsumentów

Po przejęciu CPS GfK przez YouGov w styczniu 2024 roku tegoroczny raport Brand Footprint Europe po raz pierwszy uwzględnił dane pochodzące z YouGov BrandIndex, narzędzia YouGov służącego do codziennego monitorowania marek oraz ich konkurentów. Ponadto połączone dane YouGov i CPS GfK umożliwiają synergię pomiędzy opiniami konsumentów a ich zachowaniem podczas zakupów.

Więcej informacji o raporcie: https://insights.cps.gfk.com/story/brand-footprint-europe/page/1.

Pełny ranking można znaleźć pod tym adresem.

 


Informacje o raporcie Brand Footprint Europe:

Raport Brand Footprint Europe jest częścią serii Global Brand Footprint tworzonej we współpracy z Kantar Worldpanel. Dane pochodzą z 21 rynków europejskich, a przeanalizowanych zostało ponad 20 600 marek konsumenckich (z wyłączeniem marek własnych sprzedawców detalicznych).

Dzięki precyzyjnej analizie danych, raport dostarcza informacji o preferencjach konsumentów oraz wzorcach zakupowych. Dzięki analizie czynników, takich jak informacje o penetracji rynku i częstotliwość zakupów, CPS GfK zapewnia kompleksowy przegląd marek, najczęściej trafiały do koszyków nabywców z całej Europy.

Raport przedstawia również trendy regionalne oraz różnice pomiędzy preferencjami konsumentów w poszczególnych krajach Europy. Rankingi pozwalają na szczegółowe zrozumienie marek – od żywności i napojów po artykuły drogeryjne.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy