Piktogramy na piwie będą ostrzegać przed szkodliwością picia alkoholu
Dotychczasowe hasła: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” czy „W ciąży nie piję alkoholu” na opakowaniach piw będą zastąpione przez czytelne piktogramy, które trafią też do przekazów reklamowych. Znak „18+” pojawi się również na piwach bezalkoholowych. Nowe oznaczenia wprowadzają producenci zrzeszeni w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Dobrowolne znaki odpowiedzialnościowe, przestrzegające przed szkodliwością alkoholu, są na butelkach i puszkach piwa oraz reklamach tego napoju od wielu lat. Producenci ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie już w 2008 r. zaczęli stosować hasła i charakterystyczne „kluczyki” na opakowaniach piwa. Oznaczenia to dobra wola, samoregulacja branży, a ich stosowanie nie wymuszają przepisy prawa.
– Nasza najnowsza inicjatywa to zmiana znaków z hasłami na piktogramy, ilustrujące prosty przekaz: jazda po alkoholu, picie alkoholu przez kobiety w ciąży oraz niepełnoletnich jest niedopuszczalne – powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie podczas konferencji „Odpowiedzialnie, czyli jak? Polskie piwo z nowymi oznaczeniami” w Centrum Prasowym PAP.
Należy od razu wyjaśnić, że piktogram to przedstawienie pojęcia za pomocą obrazka w oderwaniu od zapisu, tak jak np. na znaku drogowym. I właśnie dotychczasowe, znane oznaczenia z hasłami: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu”, zastępują piktogramy – przypominające drogowe znaki zakazu, mające ten sam przekaz: zero alkoholu za kierownicą, w ciąży oraz dla niepełnoletnich. Zmiana obejmuje także coraz popularniejsze piwa bezalkoholowe. Na nich również pojawi się znak „18+”.
– To bardzo ważna inicjatywa. Łatwiej przestrzegać reguł, kiedy są one jasne, widoczne dla wszystkich, wymagane i respektowane przez otoczenie. Wpływ na odpowiedzialne postawy młodzieży względem alkoholu mają przede wszystkim rodzice, ale również państwo i producenci – skomentowała akcję dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, wykładowczyni na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
– Od kilku lat zauważamy trend przestawiania się na napoje bezalkoholowe i niskoalkoholowe. To pozytywne zjawisko z punktu widzenia zdrowia publicznego. Może ono stanowić sygnał do wspierania struktury spożycia, w której większość to napoje niskoprocentowe lub bez procentów – przyznał profesor Andrzej Fal, prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego. Zdaniem prezesa PTZP, nie wolno jednak zapominać, że fakt, iż piwo bezalkoholowe pozbawione jest procentów, nie oznacza, że jest przeznaczone dla osób niepełnoletnich. – Zasady jego sprzedaży i konsumpcji powinny być takie same jak w przypadku piw z alkoholem. Dlatego cieszy ta inicjatywa nowych oznaczeń, które pojawią się na piwie, także bezalkoholowym – dodał prof. Fal.
– W dzisiejszych czasach piktogram może zdziałać więcej niż najlepszy tekst. Edukacja konsumencka jest bardzo ważna i inne branże powinny się uczyć od browarników, jak skutecznie prowadzić tego typu komunikację z konsumentem – zauważył z kolei prof. Bolesław Rok z Katedry Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie Akademii Leona Koźmińskiego. Jak podkreślał: – Regulacje prawne nakazują, a samoregulacje zachęcają do podejmowania świadomych decyzji.
– Dobrowolne zobowiązania branżowe to ważny element kształtujący etyczne zachowania rynkowe. Korzystają na tym zarówno firmy, jak i konsumenci, bo samoregulacje są zwykle bardzo pozytywnie odbierane – dodał wykładowca z Akademii Leona Koźmińskiego.
Nowe oznaczenia są już stopniowo wprowadzane i znajdą się na każdym opakowaniu piw produkowanych przez członków Związku Browary Polskie (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec oraz Carlsberg Polska) do końca 2023 r.
– Oznakowania na etykietach piw, puszkach i w przekazach marketingowych mają przede wszystkim cel edukacyjny, poprzez pokazywanie naszym konsumentom najważniejszych obszarów, w jakich nie należy korzystać z alkoholu. Dobrowolne oznaczenia wpisują się w wieloletnie działania odpowiedzialnościowe i edukacyjne branży piwowarskiej w Polsce. Mają one na celu zmieniać postawy konsumenckie w kierunku odpowiedzialnej konsumpcji – wyjaśnił dyrektor Bartłomiej Morzycki.
Warto dodać, że jeżeli jakiś producent, np. piw kraftowych z małego browaru, zechce umieścić piktogramy na swoich produktach, darmową licencję dostanie od przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Komentarze
Brak komentarzy