Kim dla Polaków jest Święty Mikołaj? Wyniki badania
Aż 65% Polaków uważa, że warto wierzyć w Świętego Mikołaja, bo jest to piękne wspomnienie z dzieciństwa. Dla 60% z nas jest on symbolem świąt i miłości. Wzbudza radość, daje nadzieję i skłania do dzielenia się dobrem. Co jeszcze o Świętym Mikołaju sądzą Polacy, sprawdziła w badaniu Fundacja Świętego Mikołaja.
Fundacja Świętego Mikołaja wraz z firmą badawczą IMAS International sprawdziła na próbie ponad 1000 respondentów, co Polacy sądzą o Świętym Mikołaju. Jak pokazują wyniki badania, 65% Polaków uważa, że warto wierzyć w Świętego Mikołaja, bo jest to piękne wspomnienie z dzieciństwa. Dla 43% respondentów wiara ta skłania do dzielenia się dobrem, wzbudza radość (45%) i daje nadzieję (29%). Dla większości z nas Święty Mikołaj jest symbolem świąt (60%) oraz dobra i miłości (22%). Pojawiły się również odpowiedzi, że jest on chrześcijańskim świętym (9%) lub elementem popkultury (7%).
Jak pokazały badania, dla wielu osób Święty Mikołaj to nadal postać kojarzona z obdarowywaniem, ale tym płynącym ze szczerej i bezinteresownej potrzeby dzielenia się dobrem, nie zaś z konsumpcyjnego stylu życia. Jako Fundacja Świętego Mikołaja chcemy pomagać mądrze, tak jak nasz patron – biskup św. Mikołaj. Dlatego łączymy działalność charytatywną, edukacyjną i naukową. Od lat naszym najważniejszym projektem są Stypendia św. Mikołaja, dzięki którym zdolni, zaangażowani społecznie uczniowie z niezamożnych
rodzin otrzymują szansę na rozwój swoich zainteresowań i pasji – mówi Izabela Stawicka z Fundacji Świętego Mikołaja
Fundacja zapytała również respondentów, kim mógłby być Święty Mikołaj, gdyby żył współcześnie. Niezależnie od wieku większość badanych odpowiedziała, że współcześnie Święty Mikołaj byłby założycielem fundacji charytatywnej (od 52% badanych w wieku 30-39 lat do 61% wśród badanych w wieku 60+). Co czwarta osoba w wieku 40-49 lat odpowiedziała, że byłby podróżnikiem. Padły również odpowiedzi, że Mikołaj mógłby być niestandardowym kurierem (17%), podróżnikiem (17%), papieżem (6%) oraz blogerem lub influencerem (4%).
Wiara w Świętego Mikołaja to nadal piękna tradycja – tak uważa 26% dorosłych Polaków. Niestety co trzeci Polak przestał wierzyć w Mikołaja już w dzieciństwie. Choć 30% ankietowanych nadal bardzo chciałoby wierzyć, to uważają, że są na to zbyt dorośli. Wiara w Świętego Mikołaja jest najsilniejsza wśród osób w wieku 40-59 lat. Co trzeci badany w tym wieku wierzy w Świętego Mikołaja, a najsłabsza wśród osób w wieku 18-29 lat, niemal co druga osoba w tym wieku nie wierzy w Świętego Mikołaja. Mimo dorosłego wieku w Świętego Mikołaja wierzy więcej mężczyzn niż kobiet, co trzeci dorosły mężczyzna i co czwarta kobieta.
Założyciele Fundacji Świętego Mikołaja mimo dorosłego wieku nie chcieli przestać wierzyć w istnienie Świętego Mikołaja. I w ten sposób już od ponad 20 lat pomagają dzieciom w potrzebie.
*Badanie Omnibus Online zrealizowane dla Fundacji Świętego Mikołaja przez IMAS International (imas.pl), metodą ankiety internetowej CAWI w dniach od 12.11. – 16.12.2020 roku, na próbie 1007 dorosłych Polaków w wieku od 18 do 74 lat.
O Fundacji Świętego Mikołaja
Fundacja Świętego Mikołaja działa od 2002 roku (www.mikolaj.org.pl). Wcześniej, od 1998 roku, istniała jako nieformalna grupa przyjaciół. Obecnie jej działalność skupia się na fundowaniu stypendiów dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin (program „Stypendia św. Mikołaja”). Przez 18 lat funkcjonowania przeprowadziła blisko 40 kampanii społecznych, wspomagając ok. 8 tys. młodych ludzi. Wsparciem obejmowała m.in. rodzinne domy dziecka i samotne matki. Fundacja Świętego Mikołaja jest laureatem Europejskiej Nagrody Obywatelskiej 2011, nagrody Ubi Caritas 2008, TOTUS 2006 oraz Pro Publico Bono 2005. Otrzymała także wyróżnienie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania w 2008 roku.
Więcej o Fundacji Świętego Mikołaja: www.mikolaj.org.pl
Komentarze
Brak komentarzy