Do Warszawy dojedziemy autostradą już z Siedlec

Do Warszawy dojedziemy autostradą już z Siedlec
fot. GDDKiA

Trzy miesiące przed terminem, tuż przed świętami, oddano do ruchu ostatni z trzech odcinków autostrady A2 Mińsk Mazowiecki-Siedlce, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód. Tym samym mieszkańcy tego miasta i okolic zyskali połączenie autostradowe z Warszawą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 18 grudnia udostępniła łącznie 20 km autostrady A2. Do prawie 13-kilometrowego odcinka Groszki-Siedlce Zachód, dołączyły fragmenty sąsiednich odcinków A2, oddanych do użytku w sierpniu tego roku. To 3,6 km odcinka Kałuszyn-Groszki i początek Siedlce Zachód-Siedlce Południe (3,4 km). Łącznie w tym roku oddano do ruchu blisko 38 km autostrady A2.

Estakada, 8 wiaduktów i 13 przejść dla zwierząt

Odcinek Groszki-Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, zrealizowała firma Stecol Corporation. Koszt umowy to około 530 mln zł, a dofinansowanie z funduszy unijnych, w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS), wyniosło łącznie około 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstała około 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt.

– To niezwykle ważny dzień dla Siedlec, wschodniego Mazowsza i całej Polski Wschodniej. Dzięki dofinansowanej przez Unię autostradzie, podróże do innych regionów Polski, jak i całej Europy staną się szybsze i bezpieczniejsze – powiedziała Katarzyna Smyk, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. Szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości, wykonano w innej technologii. Zamiast – tak jak dotychczas – wypełnić go humusem i zasiać trawę, GDDKiA zastosowała utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.

A2 do Białej Podlaskiej i granicy Polski

W realizacji są kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej, o łącznej długości ponad 65 km, których oddanie do ruchu planowane jest w 2025 roku. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego dopiero po zakończeniu prac na pozostałych trzech.

W przygotowaniu jest też przedłużenie A2 do granicy z Białorusią, o łącznej długości około 32 km. 11 grudnia br. GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę A2 Kijowiec-Dobryń.

– Przetarg dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca planujemy ogłosić w pierwszym kwartale 2025 roku. W trakcie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) są zadania od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz od Kijowca do Dobrynia. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Łączy zachód ze wschodem

Oddany 18 grudnia odcinek A2 Mińsk Mazowiecki-Siedlce jest elementem dłuższego ciągu autostrady A2. W ruchu krajowym połączy tereny na wschód od Warszawy, leżące wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce, zwiększając konkurencyjność regionu. Skrzyżuje się też z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją (czytaj tutaj na temat budowy odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego).

Autostrada A2 na całym swym docelowym przebiegu przez Polskę, od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią, zaliczana jest do sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk. Ma zapewnić wysoki komfort ruchu pojazdów, zwiększyć dostępność do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawić jakość wewnętrznych powiązań komunikacyjnych.

GDDKiA przygotowuje poszerzenie 89 km tej trasy, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, o dodatkowy pas ruchu. Projektanci przygotowują dokumentację. W październiku br. złożone zostały wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. W przyszłym roku ogłoszone zostaną przetargi na wyłonienie wykonawców rozbudowy, której realizacja przypadnie na lata 2026-2029.

zdjęcia GDDKiA

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy