Biała Podlaska: Jest kasa na piąty most na Krznie!

Biała Podlaska: Jest kasa na piąty most na Krznie!

Prawie 30 milionów złotych dotacji otrzymała Biała Podlaska na budowę nowego mostu na Krznie. Połączy on ulice Artyleryjską i Warszawską z osiedlem Słoneczne Wzgórze. Do tego powstaną drogi dojazdowe, dwa ronda oraz ścieżki pieszo-rowerowe.

Biała Podlaska ma obecnie cztery mosty, które łączą północ z południem. Zbudowano je na ulicach: Łomaska, aleja Tysiąclecia, aleja Jana Pawła II i aleja Solidarności. Piąta przeprawa mostowa, łącząca ulicę Warszawską z osiedlem Słoneczne Wzgórze, jest bardzo potrzebna, i planowana już od lat 70. ubiegłego wieku. Zawsze jednak brakowało na nią pieniędzy.

Olbrzymie zaangażowanie społeczne w budowę nowego mostu nareszcie przyniosło efekt. Przypomnijmy, że w kwietniu ubiegłego roku powstało stowarzyszenie Budujemy Most, którego głównym celem było, i jest nadal, propagowanie idei oraz zbieranie pieniędzy potrzebnych na wybudowanie nowej przeprawy mostowej w mieście. W krótkim czasie stowarzyszenie zebrało ponad 3 tysiące podpisów pod petycją do premiera rządu RP popierającą tę inwestycję.

Szefem stowarzyszenia Budujemy Most jest Wojciech Sosnowski, jednocześnie naczelnik gabinetu prezydenta miasta Biała Podlaska

– Ponad trzy tysiące podpisów to największa mobilizacja społeczna w historii samorządu Białej Podlaskiej – podkreśla prezes stowarzyszenia Wojciech Sosnowski, jednocześnie naczelnik gabinetu prezydenta miasta Biała Podlaska. – Udało się to mimo ogromnej krytyki ze strony niektórych radnych miejskich Zjednoczonej Prawicy, którzy jeszcze w ubiegłym tygodniu w wypowiedziach medialnych opowiadali, że most jest niepotrzebny i nie rozwiązuje problemów. Dziękujemy wszystkim, którzy od początku wiedzieli, że to potrzebny most.

– Most ten jest marzeniem niemal wszystkich osób mieszkających w naszym pięknym mieście. Mieszkańcy czekają na niego od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku – dodaje radny miejski Franciszek Ostrowski.

Ważnym celem stowarzyszenia od początku było poszukiwanie pieniędzy na sfinansowanie tej ogromnej, wartej około 50 milionów złotych inwestycji. Pomysłodawcy idei najpierw napisali w tej sprawie petycję do prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego. Urzędnicy miejscy dwukrotnie bezskutecznie wnioskowali o pieniądze na ten cel z Polskiego Ładu. Później, przekonany do słuszności zadania, poseł na Sejm RP Riad Haidar postarał się, by wniesiono poprawkę do budżetu państwa na rok 2023, dotyczącą właśnie budowy mostu na Krznie, a także wschodniej obwodnicy Białej Podlaskiej (za 150 mln zł). Niestety posłowie PiS, w tym z naszego regionu – Dariusz Stefaniuk, Marcin Duszek i Jacek Sasin – odrzucili tę poprawkę.

Nielekko było też z radnymi Zjednoczonej Prawicy i Białej Samorządowej w bialskiej Radzie Miasta. Ewidentnie byli niechętni inwestycji, która była jedną z głównych wyborczych obietnic prezydenta Michała Litwiniuka. Uchwalając budżet miasta na 2023 rok, zdjęli 1 mln zł zaplanowany na most i przeznaczyli na… instalację toalet oraz zakup sprzętu do pielęgnacji boisk.

I teraz raptem, w poniedziałek 6 lutego, PiS ogłasza wielki sukces: do Białej Podlaskiej trafi 29.342.313 zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na budowę przeprawy mostowej między ulicami Artyleryjską a Koncertową.

O ewidentnie propagandowym charakterze całej sprawy świadczy choćby fakt, że radni miejscy z PiS, na czele z Dariuszem Litwiniukiem, szefem klubu Zjednoczonej Prawicy w bialskiej Radzie Miasta, swoją konferencję prasową, na której ogłosili „dobrą nowinę”, zwołali… godzinę wcześniej, zanim oficjalnie o nowym rozstrzygnięciu i podziale kasy w tej edycji Funduszu Rozwoju Dróg poinformował premier Mateusz Morawiecki. Wojewoda lubelski też się „spóźnił” – w stosunku do bialskich radnych ZP – o kilka godzin z opublikowaniem listy obdarowanych samorządów.

Szef klubu ZP ogłosił dziennikarzom, że to „historyczna pod względem wielkości dotacja dla miasta”. A poseł PiS Dariusz Stefaniuk dorzucił na swoim profilu facebookowym: „To jest właśnie ofensywa inwestycyjna, która pozwoli Polsce Wschodniej jeszcze szybciej się rozwijać”.

Radni oraz poseł PiS szybko zapomnieli, że jeszcze kilka tygodni wcześniej krytykowali inwestycję, mówili, że to fanaberia i że niczego nie rozwiąże w mieście. Na profilu FB Biała Podlaska’21, śledzącym inwestycje w mieście, tak to wszystko zostało podsumowane: „Pamiętajmy, że to nie jest „prezent” od rządu, to tylko zwrot części kwoty, ukradzionej wcześniej samorządowi (np. przez zaniżanie dochodów własnych). Nie ma „świętych Mikołajów”, Biała nic nie „dostała od rządu”. Gdyby rząd przestał okradać samorząd, to takie „prezenty” w ogóle nie byłyby potrzebne! A fakt, że o tych pieniądzach informują na konferencji radni PiS-u, w ramach autopromocji, to po prostu skandal…”.


We wtorek 7 lutego prezydent miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk, stowarzyszenie Budujemy Most oraz radni miejscy Robert Woźniak, Rafał Wlizło, Edward Borodijuk i Franciszek Ostrowski zorganizowali wspólną konferencję prasową u zbiegu ulic Warszawskiej i Artyleryjskiej (skąd rozpocznie się nowe połączenie drogowo-mostowe z osiedlem Słoneczne Wzgórze), na której poinformowali o tej nowej, wielkiej inwestycji.

– Jest mi niezmiernie miło podkreślić po raz kolejny w tej kadencji, że dzięki wspaniałej współpracy wielu środowisk, naszemu uporowi i determinacji oraz konsekwencji w działaniu, wspólnie realizujemy marzenia o dynamicznym i jednocześnie zrównoważonym rozwoju naszego ukochanego miasta – zaczął prezydent Białej Podlaskiej Michał Litwiniuk. – Otrzymaliśmy od wojewody decyzję o uzyskaniu przez nas dofinansowania do dwóch inwestycji, w tym tej tak bardzo przez nas oczekiwanej, czyli budowy nowej przeprawy mostowo-drogowej przez rzekę Krznę. Ponadto 1,1 mln zł dofinansowania otrzymaliśmy na drugi projekt – budowę ulicy Jastrzębiej.

Prezydent przypomniał, że konsekwentne działania obecnych władz miasta doprowadziły do pozyskaniu bardzo wielu funduszy zewnętrznych. – To już 262 mln zł nakładów inwestycyjnych w tej kadencji samorządu, czyli kilkakrotnie więcej niż przez cztery lata rządów mojego poprzednika, który wydał na inwestycje 72 mln zł. W tej kwocie 262 mln jest 130 mln zł pozyskanego zewnętrznego dofinansowania, z czego ponad 70 mln zł pochodzi z Unii Europejskiej i niespełna 60 mln zł z budżetu państwa – mówił Litwiniuk. – Już w latach 70. postanowiono o potrzebie budowy zachodniej obwodnicy miasta. Od tamtej pory są zabezpieczone grunty pod ten pas drogowy, trzeba tylko pozyskać dosłownie kilku działek od prywatnych właścicieli. Wniosek został bardzo dobrze przygotowany i oceniony najpierw w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim, a później w Kancelarii Premiera. Dzięki temu, że przez ostatnie cztery lata nie tylko inwestowaliśmy, ale także sukcesywnie uzdrawialiśmy stan finansów naszego miasta, spłacając 30 mln zł wcześniejszego zadłużenia, nasz budżet stać na to, by do otrzymanej dotacji dołożyć własne środki, posiłkując się dodatkowo kredytem.

Uczestnicy konferencji prasowej nie mieli wątpliwości, że oprócz bardzo dobrze przygotowanego wniosku o dofinansowanie, olbrzymie znaczenie w końcowym sukcesie, jakim jest przyznanie pieniędzy, było powołanie stowarzyszenia Budujemy Most oraz zebranie aż ponad 3 tysięcy podpisów mieszkańców pod petycją popierającą budowę.

A oto co powiedzieli radni miejscy:

Rafał Wlizło: – Ten nowy most, którym już niedługo pojedziemy, ma łączyć, a nie dzielić mieszkańców!

Robert Woźniak: – Gdy ta przeprawa mostowa powstanie, o ile skróci się czas przejazdu karetki pogotowia do osób potrzebujących pomocy. Nie mówiąc już o rozładowaniu korków w południowo-zachodnim kwartale Białej Podlaskiej, szczególnie na moście w ulicy Łomaskiej. Dlatego kompletnie nie rozumiem jednego z radnych, zresztą pracownika pogotowia, który twierdzi, że nowy most jest niepotrzebny.

Edward Borodijuk: – Najważniejsza jest skuteczność w działaniu, a obecne władze miasta są bardzo skuteczne. Podam przykład stadionu, który powstał w tej kadencji samorządu. Teraz nowa przeprawa mostowa. Wydaje mi się, że w ciągu dwóch lat powinniśmy móc nią przejechać. Gratuluję!

Renata Tychmanowicz, naczelnik wydziału dróg w Urzędzie Miasta Biała Podlaska, wyjaśniła, że nowa przeprawa drogowo-mostowa będzie miała długość nieco ponad 1 kilometr. Będzie to droga jednojezdniowa, ze ścieżką rowerową, chodnikiem i dwoma rondami – na skrzyżowaniach ulic Dalekiej z Koncertową oraz Warszawskiej z Artyleryjską.

– W tej kadencji powstało już osiem nowych rond w mieście. Podwoiliśmy ich liczbę w ciągu czterech lat. Teraz, w ramach tej inwestycji, powstaną kolejne dwa ronda – powiedział prezydent Michał Litwiniuk. Zapewnił, że miasto jest gotowe do tej inwestycji. – Projekt budowlany jest już gotowy. Trwa procedura związana z wydaniem pozwolenia na budowę, która uprawomocni się w marcu, i wtedy będziemy mogli ogłosić przetarg na wykonanie inwestycji. Jej realizacja potrwa najprawdopodobniej do końca przyszłego roku.

W tym rozdaniu Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg do województwa lubelskiego trafi w sumie 301,5 mln zł.

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy