Co nowego na autostradzie A2 od Siedlec do granicy państwa?

W ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do ruchu ponad 35 km autostrady A2, od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Siedlce Zachód (więcej czytaj tutaj). W tym roku planowane jest udostępnienie aż czterech fragmentów trasy między Siedlcami i Białą Podlaską, o łącznej długości ponad 67 km.
Jak to w tej chwili wygląda na poszczególnych odcinkach?
A2 na wschód od stolicy
A2 Siedlce – Biała Podlaska
Na realizowanych odcinkach A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, o łącznej długości ponad 63 km, wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono m.in. z terminów uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i przedstawia się następująco:
• Siedlce Południe – Malinowiec: 71 proc.
• Malinowiec – Łukowisko: 48 proc.
• Łukowisko – Swory: 43 proc.
• Swory – Biała Podlaska: 98 proc.
Zadanie najbliżej Białej Podlaskiej (ok. 14 km) będzie gotowe już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach. Dla tego kontraktu podpisany został aneks wydłużający czas na ukończenie z terminem do końca sierpnia br. W zakresie wszystkich czterech wymienionych wyżej kontraktów, w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie prac lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
GDDKiA przewiduje, że wszystkie odcinki zostaną oddane do ruchu do końca 2025 roku.
A2 Biała Podlaska – granica państwa
W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy 32,3 km autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej). Zadanie podzielone jest na trzy odcinki:
• Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km),
• Kijowiec – Dobryń (9,3 km),
• Dobryń – Kukuryki (6,8 km).
Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez wojewodę lubelskiego. Dla pierwszego zadania przetarg ogłoszony zostanie w pierwszym kwartale 2025 roku.
Na środkowy odcinek, pomiędzy rejonem Kijowca a węzłem Dobryń, ogłoszony został przetarg na opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie ponad 9 kilometrów autostrady A2, która umożliwi w przyszłości dojazd do terminalu samochodowego w Koroszczynie. Termin składania ofert wyznaczono na 22 stycznia 2025 r. Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Wybudowany zostanie węzeł Dobryń i para MOP-ów: Kijowiec Północ i Południe. Ponadto w ramach kontraktu powstaną m.in. obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowych chodników, ścieżek rowerowych i ciągu pieszo-rowerowego. Droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dalsze prace związane z fragmentem A2 najbliżej granicy, tj. Dobryń – Kukuryki, zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
A2 na zachód od stolicy
GDDKiA przygotowuje poszerzenie 89 km tej trasy, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, o dodatkowy pas ruchu. Z końcem października br. do wojewody łódzkiego i wojewody mazowieckiego złożono wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W tym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłoszone zostaną przetargi na rozbudowę trasy.
zdjęcia GDDKiA
Poniżej kilka zdjęć z budowy odcinka Siedlce Południe – Malinowiec, na którym zaawansowanie rzeczowe przekroczyło 70 proc.
Komentarze
Brak komentarzy