Kącik książkowy: Siedem opowieści o pożądaniu, miłości, wzrastaniu i sile
Po trzydziestu latach badań Zygmunt Freud wciąż nie znalazł odpowiedzi na swoje doniosłe pytanie: „Czego pragną kobiety?”. W trakcie piętnastoletniej przygody jako psychoterapeutka Maxine Mei-Fung Chung zrozumiała, że odpowiedź na to pytanie kryje się w jej współpracy z pacjentkami.
Do księgarń trafiła niedawno książka Maxine Mei-Fung Chung pt. „Głos kobiecej duszy. Siedem opowieści o pożądaniu, miłości, wzrastaniu i sile”, wydana nakładem wydawnictwa Insignis.
Zygmunt Freud, pomimo tylu lat badań, nie znalazł odpowiedzi na swoje doniosłe pytanie: „Czego pragną kobiety?”, przyznając ze smutkiem, że jego poszukiwania zakończyły się fiaskiem. Ale nie mogło być inaczej. Znana brytyjska psychoterapeutka proponuje, by raz na zawsze dać sobie spokój z poszukiwaniem odpowiedzi na słynne pytanie ojca psychoanalizy. Dlaczego? Ponieważ nie ma jednej odpowiedzi. Ponieważ jest ich tyle, ile kobiet.
W trakcie piętnastoletniej przygody w roli psychoterapeutki Maxine Mei-Fung Chung zrozumiała, że wyjaśnienie zagadki Freuda kryje się w aktywnej współpracy z pacjentkami.
W swojej książce, poprzez poruszające historie siedmiu diametralnie różniących się kobiet, Maxine Mei-Fung Chung rzuca nowe światło na problem naszych najbardziej podstawowych potrzeb i pragnień. Przyszła panna młoda, która staje przed problemem zaakceptowania własnej seksualności, matka zmagająca się z pytaniami dotyczącymi tożsamości i przynależności, kobieta ucząca się, jak wyzdrowieć po latach traumy – „Głos kobiecej duszy” to elektryzujący i intymny zapis badań nad wewnętrznym życiem kobiet.
Ta oparta na godzinach rozmów pomiędzy Maxine i jej pacjentkami książka odkrywa nasze lęki, nadzieje, sekrety i zdolność do zdrowienia. Z ogromną empatią, a jednocześnie dbałością o szczegół prezentuje pozbawione lęku i uprzedzeń spojrzenie w głąb tego, kim jesteśmy, abyśmy mogły lepiej zrozumieć same siebie, a także siebie nawzajem.
Pragnienie to działanie. Głos kobiecej duszy to niezwykła książka niosąca wyzwolenie i zachętę, byśmy zdobywały to, czego naprawdę chcemy.
– „Czego pragną kobiety?”
– „Kobiety pragną. Kropka”.
Maxine Mei-Fung Chung uchyla przed nami drzwi swojego gabinetu. Będziemy tu uczestniczyć w czymś zupełnie niezwykłym. Staniemy się świadkami procesu terapeutycznego jej siedmiu pacjentek. I zrozumiemy, że słynną kanapę Freuda razem z „biernym i milczącym” analitykiem należy umieścić w psychoanalitycznym lamusie. Maxine dobrze wie, że terapeutka i pacjentka muszą wyruszyć w fascynującą podróż – wspólnie! – bo tylko wówczas odnajdą u jej celu uzdrowienie. Powinny być w niej razem, na dobre i na złe, wzajemnie budując zaufanie i ucząc się od siebie.
„Chciałabym dogłębniej zrozumieć, czym jest to, co każe nam trwać w zaprzeczeniu, bez miłości, w ciągłej tęsknocie”.
Pacjentki, których historie poznamy w „Głosie kobiecej duszy”, różni niemal wszystko – pochodzenie, wiek, wykształcenie. Łączy je natomiast fakt, że w którymś momencie swojego życia pozwoliły sobie uwierzyć, że nie mają prawa, by odczuwać pragnienie – czegokolwiek by ono dotyczyło. Maxine Mei-Fung Chung z cierpliwością, niezwykłą wrażliwością i czułością poprowadziła je za rękę przez gąszcz wątpliwości, niepewności, mechanizmów obronnych i strategii przetrwania, i pomogła im znaleźć klucz otwierający drzwi do wolności i szczęścia. Odmieniła ich życie.
„I pamiętaj, gdy jesteś wystarczająco wolna, aby w pełni być sobą, weź drugą kobietę za rękę, przytrzymaj ją, uściśnij i zaproś, niech dołączy do ciebie w rozważnej rozmowie, przyjaźni i życiu”.
Opinie o książce:
• Najlepsza książka o kobiecych tęsknotach i pożądaniu od czasu „Trzech kobiet”.
– Abigail Bergstrom
• Książka Maxine jest wnikliwa, czuła i błyskotliwa. Zachwyciły mnie histore tych kobiet.
– Katy Hessel, autorka bestsellera „The Story of Art without Men”
• Bogata i intymna analiza kobiecego pożądania. To bardzo mądra i dociekliwa książka.
– Julia Samuel, psychoterapeutka,autorka bestsellera “Grief Works”
O autorce:
Maxine Mei-Fung Chung – jest psychoterapeutką, superwizorką kliniczną i pisarką. Zanim w pełni oddała się praktyce psychoterapeutycznej, pracowała jako dziennikarka i dyrektorka kreatywna w „Condé Nast”, „The Sunday Times” i „The Times”. Jej debiutem prozatorskim była powieść „The Eighth Girl”. Mieszka w Londynie.
Komentarze
Brak komentarzy