Z Włodawy i Łęcznej szybciej dojedziemy do Lublina

Z Włodawy i Łęcznej szybciej dojedziemy do Lublina
Łęczna i Włodawa będą miały szybkie połączenie kolejowe z Lublinem. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej na budowę nowego połączenia kolejowego między Lublinem a Łęczną oraz rewitalizację linii kolejowej nr 81 Chełm-Włodawa. Wartość obu projektów w ramach programu Kolej Plus to około 1,2 mld zł.

Mieszkańcy Łęcznej zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w około 40 minut. Budowa wpłynie na poprawę przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance.

Łącznie w ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej zelektryfikowanej linii. Zaplanowano, że pociągi zatrzymają się na 12 nowych i dostępnych dla wszystkich pasażerów stacjach i przystankach: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. Szacowana wartość budowy nowej zelektryfikowanej linii kolejowej Lublin-Łęczna/LW Bogdanka to około 736 mln zł netto, z czego dokumentacja projektowa wynosi 9,5 mln zł netto.

Dokumentacja projektowa powstanie również dla rewitalizowanej trasy między Chełmem a Włodawą, wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie. Inwestycja o wartości ponad 500 mln zł netto, w tym dokumentacja projektowa za około 9 mln zł netto, obejmuje odnowienie około 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm-Olchówek oraz budowę około 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy.

Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem ma wynosić około 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto.

Obie dokumentacje projektowe mają powstać do pierwszego kwartału 2027 roku. Wykona je firma Infra Centrum Doradztwa Sp.zo.o.

Program Kolej+ w województwie lubelskim

Województwo lubelskie jest największym beneficjentem funduszy Programu Kolej+ – łączna wartość projektów w regionie to około 3,5 mld zł. Na Lubelszczyźnie do realizacji zakwalifikowano 5 projektów, obejmujących utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/KW Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm-Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w mieście Włodawa, elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada, budowę linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj oraz elektryfikację linii Łuków-Lublin Północny.

Program Kolej+ zaplanowano zakończyć do 2029 roku. Jego realizacja przyniesie poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart około 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią pieniądze budżetu państwa i około 2 mld zł – jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego, poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej.

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy