W Białej Podlaskiej otwarto historyczną inwestycję: piąty most na Krznie
W obecności mieszkańców miasta, radnych i zaproszonych gości prezydent Michał Litwiniuk otworzył w piątek 20 grudnia w Białej Podlaskiej nowy most na rzece Krznie wraz z dojazdami i dwoma rondami turbinowymi. To strategiczne przedsięwzięcie, które poprawia układ komunikacyjny, zwiększa przepustowość, a przede wszystkim wyprowadza ze ścisłego centrum miasta tranzyt w kierunku północ-południe.
– Taka chwila zdarza się w życiu miasta raz na kilka pokoleń. Wspólnie tworzymy historię, razem spełniamy marzenia, dzięki konsekwencji, determinacji i współpracy – mówił podczas uroczystości otwarcia prezydent Michał Litwiniuk. – Już 50 lat temu powstała koncepcja budowy nowej przeprawy mostowej. I przez prawie kolejne pół wieku pozostała w sferze pragnień. A my dziś pokazaliśmy sobie nawzajem, że chcieć, to móc. Wybudowaliśmy tę arterię w miejscu, gdzie niczego nie było. Zawdzięczamy to ciężkiej pracy i pragnieniu, by poprawić bezpieczeństwo naszego miasta, skrócić drogi dojazdu służb pomagających mieszkańcom w sytuacjach kryzysowych, czyli straży pożarnej i pogotowia. By zbliżyć do siebie rodziny, przyjaciół, skrócić drogę do pracy, żłobków, przedszkoli i szkół. By wreszcie wytyczyć przebieg zupełnie nowej linii autobusu komunikacji miejskiej. Tą inwestycją wyprowadzamy także ruch tranzytowy w osi północ-południe ze ścisłego centrum naszego miasta, z dotychczas najbardziej zatłoczonych i zakorkowanych fragmentów ulic Zamkowej, Witoroskiej i Łomaskiej. Ten most nie tylko łączy dwa brzegi, ale przede wszystkim łączy ludzi, ich historie i codzienność.
Nową inwestycję poświecił ks. kan. Marian Daniluk, proboszcz parafii Narodzenia NMP i dziekan dekanatu Biała Podlaska Północ, a chwilę potem przedstawiciele władz miejskich, wojewódzkich, firmy, która budowała, oraz europosłanka Marta Wcisło dokonali symbolicznego przecięcia wstęgi.
Po części oficjalnej, jak przystało na trzykrotnych zdobywców tytułu Rowerowej Stolicy Polski, spora grupa cyklistów – na czele z Michałem Litwiniukiem i jego żoną na tandemie – przejechała po raz pierwszy przez most na rowerach.
Posłanka do Parlamentu Europejskiego z naszego województwa Marta Wcisło pokreśliła ogromną rolę w powstaniu nowej przeprawy przez Krznę, jaką spełnili Stowarzyszenie Budujemy Most i jego przewodniczący Wojciech Sosnowski, naczelnik gabinetu prezydenta i radny Sejmiku Województwa Lubelskiego. Bo można spokojnie powiedzieć, że powrót do planów sprzed 50 lat budowy nowego mostu, był oddolną inicjatywą mieszkańców Białej Podlaskiej, którzy założyli wspomniane Stowarzyszenia Budujemy Most, zebrali ponad trzy tysiące podpisów z poparciem, a później konsekwentnie upominali się i walczyli o tę ważną inwestycję. – To dowód na to, że warto wierzyć i działać wspólnie. Serdeczne podziękowania dla wszystkich, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia. To wasze zaangażowanie doprowadził miasto Biała Podlaska do tego historycznego momentu – zwróciła uwagę w swoim przemówieniu Marta Wcisło.
Przypomnijmy, że wniosek o dofinansowanie budowy mostu – z załącznikiem w postaci podpisów mieszkańców – aż trzykrotnie składany był do programów rządowych, zanim udało się osiągnąć sukces. Wielka w tym zasługa byłego posła ziemi bialskiej, świętej pamięci Riada Haidara – społecznika i wspaniałego lekarza. Dwukrotnie zgłaszał on poprawki do budżetu państwa, by znalazły się w nim pieniądze na wsparcie tej inwestycji. Nic dziwnego, że jeszcze w poprzedniej kadencji Rady Miasta przedłożony został wniosek radnych Koalicji Obywatelskiej o nadanie nowo powstałej ulicy imienia alei Riada Haidara. A na uroczystość otwarcia inwestycji zaproszono jego żonę Irenę wraz z trzema synami.
Jak podkreślono podczas uroczystości, most wraz z nową ulicą wybudowano w rekordowym czasie zaledwie czternastu miesięcy: od października 2023 do grudnia 2024 roku. Głównym powodem takiego pośpiechu był wzgląd na formujący się garnizon wojsk zmechanizowanych na terenie byłego lotniska i związane z tym dodatkowe wyzwania logistyczne, powodujące wzrost natężenia ruchu.
Całość robót budowlanych kosztowała 46,5 mln zł, z czego dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg stanowiło 23,2 mln zł. To największa do tej pory w historii miasta inwestycja drogowa pod względem wartości finansowej. Głównym wykonawcą była firma Nowak-Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej.
– Firma ta prowadziła inwestycję bardzo sprawnie, przy bardzo dobrej współpracy z Urzędem Miasta. Ale wśród wykonawców są też bialscy przedsiębiorcy, jak i z regionu Południowego Podlasia, którzy wykonali bardzo istotną część robót. Na przykład Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Białej Podlaskiej, które było odpowiedzialne za prace związane z betonowaniem czy kładzeniem warstw bitumicznych. Na podkreślenie zasługuje też nadzór inwestorski, prowadzony przez inżyniera Waldemara Jakubaszka – mówił prezydent miasta.
Ta jedna inwestycja obejmuje tak naprawdę aż cztery duże zadania, z których każde oddzielnie było dużym wyzwaniem. Powstały bowiem: zupełnie nowa droga o długości niemal 1 kilometra i szerokości 7 metrów (dwa pasy ruchu po 3,50 m); piąty, najdłuższy jak do tej pory w Białej Podlaskiej most – trzyprzęsłowy, o długości 88 metrów, a razem z najazdami 94 metrów; dwa ronda turbinowe – na skrzyżowaniach ulic Warszawskiej z Artyleryjską oraz Koncertowej z Daleką.
Ponadto wybudowano: obustronne chodniki (szerokości 2 m), jednostronną drogę dla rowerów po stronie wschodniej (szerokości 2 m), ciąg pieszo-rowerowy (szerokości 4 m) powiązany ze ścieżką edukacyjną przebiegającą wzdłuż rzeki Krzna, zatokę autobusową, nowe skrzyżowanie czterowlotowe z ulicą Żurawią, nowoczesne energooszczędne oświetlenie uliczne wraz z doświetleniem przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, odwodnienie uliczne, kanał technologiczny oraz przebudowano istniejące uzbrojenie terenu. Poza tym posadzono ponad dwieście drzew.
Michał Litwiniuk na koniec podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do pomyślnego i tak szybkiego zakończenia przedsięwzięcia, m.in. całej drużynie współpracowników z Urzędu Miasta. Przede wszystkim wymienił: zastępcę prezydenta Karolinę Gorczycę, skarbnik miasta Martę Mirończuk, naczelnika gabinetu prezydenta Wojciecha Sosnowskiego, naczelnik wydziału dróg Renatę Tychmanowicz, kierownika referatu budowy dróg Pawła Kołodziejskiego, odpowiadającego za przygotowanie projektów naczelnika wydziału rozwoju Michała Romanowskiego, a także radnych Rady Miasta oraz byłego swojego zastępcę – przez całą poprzednią kadencję jako wiceprezydenta nadzorującego prace inwestycyjne – Macieja Buczyńskiego, dziś występującego w roli dyrektora delegatury Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białej Podlaskiej, reprezentującego wojewodę lubelskiego Krzysztofa Komorskiego.
Włodarz przypomniał też, że budowa nowego mostu w mieście była jego największą z obietnic wyborczych, złożonych mieszkańcom Białej Podlaskiej przed sześcioma laty, gdy po raz pierwszy ubiegał się o urząd prezydenta. Stąd, po jej zrealizowaniu, ma poczucie wielkiej, wewnętrznej satysfakcji. – Jestem państwa dłużnikiem, bo razem pisząc historię Białej Podlaskiej, dbamy o zrównoważony rozwój naszej małej ojczyzny. Łączy nas Biała Podlaska i łączy nas ten most – oświadczył Michał Litwiniuk.
Jacek Korwin
zdjęcia UM Biała Podlaska
Komentarze
Brak komentarzy