Ponad 400 tys. Polaków jeździ takim autem jak Adrian Zandberg, najrzadziej spotykany jest wóz Rafała Trzaskowskiego

Ponad 400 tys. Polaków jeździ takim autem jak Adrian Zandberg, najrzadziej spotykany jest wóz Rafała Trzaskowskiego
fot. Pixabay

Wiemy już, programy wyborcze których kandydatów na prezydenta RP (jak i sami kandydaci) okazały się najpopularniejsze w pierwszej turze wyborów prezydenckich. A jak to się ma z samochodami, którymi ci kandydaci jeżdżą na co dzień? Którzy z nich mają modele popularne, powszechnie spotykane, a którzy – unikaty? CARFAX sprawdził samochody polityków.

Jeśli chodzi o popularność posiadanego samochodu, to wśród kandydatów na prezydenta Polski z I tury prowadzi Adrian Zandberg ze swoim Fordem Focusem. W bazie CARFAX, liczącej ponad 23 mln używanych aut w Polsce, znajdziemy 437 tys. egzemplarzy tego modelu. Drugie pod względem popularności auto – Toyota Auris – to własność Magdaleny Biejat (130 tys. egzemplarzy). Najstarszym autem w zestawieniu, czternastoletnim, jeździ Rafał Trzaskowski, a najnowszym, zaledwie trzyletnim – Sławomir Mentzen. Obaj ci politycy postawili na modele Volvo.

CARFAX, firma dostarczająca użytkownikom raporty o historii używanych samochodów z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł, sprawdził, jaką popularnością wśród używanych samochodów cieszą się w Polsce modele aut, którymi jeżdżą czołowi kandydaci na urząd prezydenta Polski (na podstawie dostępnych publicznie oświadczeń majątkowych). Pod uwagę wzięto prowadzących wówczas w sondażach: Rafała Trzaskowskiego z Koalicji Obywatelskiej, popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość kandydata obywatelskiego Karola Nawrockiego, Sławomira Mentzena z Konfederacji Wolność i Niepodległość, Magdalenę Biejat reprezentującą Lewicę, Szymona Hołownię z Polski 2050 i Adriana Zandberga z Razem.

Przedstawiciele lewicy z najpopularniejszymi samochodami

Zdecydowanie najpopularniejszym samochodem spośród wymienionych kandydatów jeździ Adrian Zandberg – według jego oświadczenia majątkowego z kwietnia 2024 r. jest to Ford Focus z 2018 r. W bazie danych CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce, znajduje się 437 tys. aut tego modelu, w tym 11,8 tys. z tego samego rocznika. Statystyczny Ford Focus z 2018 r. ma 120 tys. km przebiegu. Blisko 60 proc. tych pojazdów ma w swojej historii odnotowane uszkodzenia, a 70 proc. – zdarzenia związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). Co piąty egzemplarz od nowości pozostaje własnością pierwszego właściciela. Również co piąty pochodzi z importu.

Drugie pod względem popularności na polskich drogach auto należy do Magdaleny Biejat – według jej oświadczenia majątkowego z września 2023 r. jest to Toyota Auris z 2017 r. W bazie CARFAX jest 130 tys. egzemplarzy samochodów tego modelu, w tym 11,1 tys. z 2017 r. Przeciętna Toyota Auris z tego rocznika ma na liczniku 126 tys. km. W tym przypadku odnotowano najwyższy odsetek pojazdów, które mają w swojej historii jakieś uszkodzenia – aż 71 proc. Wspomniane ryzyka dotyczą 77 proc. Jedynie 11 proc. jest importowanych, a własnością pierwszego właściciela pozostaje 27 proc.

Trzaskowski i Mentzen stawiają na Volvo

Sławomir Mentzen w oświadczeniu majątkowym z kwietnia 2024 r. podał, że ma „prawo do prywatnego korzystania” z Volvo XC90 z 2022 r. – najmłodszego pojazdu w niniejszym zestawieniu (ma również prawo do korzystania z Mercedesa E Coupe, też z 2022 r.). Aut tego modelu w bazie CARFAX zarejestrowano 33,8 tys., w tym 1,5 tys. z 2022 r. Ich średni przebieg to 34 tys. km, 66 proc. pozostaje własnością pierwszego właściciela. Nieco ponad połowa ma odnotowane w swojej historii uszkodzenia (to najniższy odsetek wśród omawianych aut), a 46 proc. – różnego rodzaju ryzyka. Z importu pochodzi 15 proc.

Również Rafał Trzaskowski, jak wynika z jego oświadczenia majątkowego z czerwca 2024 r., jeździ Volvo, chociaż w jego przypadku jest to model XC70 z 2011 r. To najstarszy pojazd w tym zestawieniu. Takich aut w bazie CARFAX znajduje się 6,7 tys., w tym zaledwie 572 z tego roku. Średni przebieg statystycznego Volvo XC70 z 2011 r. to 255 tys. km. Odsetek aut z odnotowanymi uszkodzeniami wynosi w tym wypadku 65 proc., a obarczonych różnego rodzaju ryzykami czy niejasnościami – aż 91 proc. Z importu pochodzi 64 proc. z nich. Jedynie 2 proc. wciąż jest własnością pierwszego właściciela.

Szymon Hołownia, według oświadczenia majątkowego z kwietnia 2024 r., nie ma samochodu, natomiast aktualne oświadczenie majątkowe Karola Nawrockiego nie jest publicznie dostępne.

 


CARFAX Europe GmbH świadczy usługi w zakresie informacji o historii pojazdów dla europejskich i północnoamerykańskich samochodów używanych od 2007 roku, kierując się wizją stworzenia uczciwego i przejrzystego rynku. Świadczy również osadzone lokalnie usługi w wielu krajach europejskich, takich jak Szwecja, Hiszpania, Holandia, Polska i Włochy, kontynuując ten kierunek rozwoju. CARFAX zapewnia dostęp do obszernej międzynarodowej bazy danych zawierającej ponad 32 miliardy unikalnych historycznych informacji dotyczących samochodów z ponad 20 krajów, nieustannie powiększając swoją bazę danych.

CARFAX Europe GmbH jest częścią S&P Global Mobility, oddziału S&P Global (NYSE: SPGI), światowego lidera w dostarczaniu kluczowych informacji. S&P Global Mobility dostarcza strategicznie ważnych informacji na bazie unikalnych danych z branży motoryzacyjnej, umożliwiając naszym klientom przewidywanie zmian i podejmowanie decyzji z pełnym przekonaniem. Nasza wiedza pomaga im optymalizować działalność, docierać do właściwych konsumentów i kształtować przyszłość mobilności. Razem pomagamy milionom ludzi każdego dnia pewnie kupować i sprzedawać używane samochody oraz korzystać z nich dzięki innowacyjnym rozwiązaniom.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy