Malarka z Wisznic i fotograf z Białej, czyli nowe wystawy w Galerii Podlaskiej
Na najbliższy weekend Galeria Podlaska w Białej Podlaskiej przygotowała dwie nowe wystawy.
3 marca (piątek) o godzinie 18 odbędzie się wernisaż malarstwa i instalacji Małgorzaty Dawidiuk pod tytułem „12 Bram Nowego Świata”.
Małgorzata Dawidiuk urodziła się w Wisznicach na Podlasiu. W Nałęczowie ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych im. I.E. Repina w Petersburgu na Wydziale Malarstwa i Konserwacji – specjalizacja ikona. Obecnie prowadzi Pracownię Konserwacji Zabytków oraz Galerię Autorską IKOS. Jest twórcą wielu dzieł sakralnych w postaci ikon, ikonostasów, polichromii, m.in. w Warszawie, Chołowicach k/Krasiczyna, Koszalinie, Krynicy, Nagov/Słowacja, Olsztynie, Zamienicach k/Legnicy. Ma na swoim koncie autorką współrealizację malowideł ściennych w Kaplicy Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Krakowie Łagiewnikach. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych w Polsce i za granicą, m. in. Kanadzie, Rosji, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, a także w Ukrainie i Słowacji.
Taki opis wystawy podaje Galeria Podlaska: „Ikony-Cienie są praźródłem i inspiracją do utworzenia 12 Bram Nowego Świata, które stały się zwieńczeniem pracy doktorskiej. To artystyczne przejście, kontynuacja religijno-estetyczna, dowodząca, że ikona jako sacrum, a zarazem dzieło sztuki ma moc kulturowej łączności.”
Z kolei 4 marca (sobota) o godzinie 17 otwarta zostanie wystawa „Fotografia inaczej tworzona – guma dwuchromianowa” Piotra Perczyńskiego.
Piotr Perczyński urodził się w Białej Podlaskiej. Jest absolwentem I Liceum Ogólnokształcącego im. J.I. Kraszewskiego. Wykształcenie plastyczne oraz studia filozoficzno-teologiczne zdobył na KUL.
W latach 1985-1995 związany był z Gorzowskim Towarzystwem Fotograficznym. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na ogólnopolskich konkursach fotograficznych. Od 1995 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Uprawia fotografię klasyczną czarno-białą i barwną, fotografię otworkową oraz techniki historyczne – gumę i pigment. Powstały takie jego cykle fotograficzne jak: „Moja fotografia”, „Fotografia w technice gumy”, „Pejzaż Lubelski”, „Lublin na koniec wieku”, „Autografy”, „Plac apelowy – obraz z pamięci”, „Dwie Drogi – dwa Znaki”.
Prace Perczyńskiego były prezentowane na ponad dwudziestu wystawach indywidualnych oraz kilku zbiorowych. Obok fotografii uprawia również malarstwo.
Guma dwuchromianowa jest techniką fotograficzną pozytywową, opracowaną w drugiej połowie XIX wieku. Polega na wykorzystaniu garbujących właściwości dwuchromianu potasu, w połączeniu w tym przypadku z naturalną gumą arabską. Podczas naświetlania zabarwiona pigmentem guma arabska staje się nierozpuszczalna w wodzie. Technika ta pozwala twórcy na indywidualną kreację obrazu fotograficznego, w skrajnych przypadkach upodabniając fotografię do malarstwa czy grafiki.
Komentarze
Brak komentarzy