Niewskazany pośpiech przy świątecznych zakupach
PORADY Z Jolantą Marczuk, miejskim rzecznikiem konsumentów, o świątecznych wyprzedażach, zwrotach prezentów i o tym, na co warto zwracać uwagę podczas świątecznych zakupów, rozmawia Justyna Dragan.
Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, a co za tym idzie, robimy ostatnie zakupy. Na co należy uważać, kupując produkty np. na targach czy kiermaszach?
– Przede wszystkim musimy wiedzieć, z kim zawieramy umowę sprzedaży. Czy jest to osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, czy przedsiębiorca. Należy znać nazwę i adres, aby wiedzieć, gdzie będziemy mogli złożyć reklamację w razie gdyby zakupiona rzecz okazała się wadliwa, ponieważ towary pochodzące z bazaru czy straganu również podlegają reklamacji na takich samych zasadach jak inne kupowane w sklepach tradycyjnych lub internetowych. Tyle że zakupy na straganie czy bazarze nie są traktowane jak te poza lokalem przedsiębiorstwa czy na odległość, i nie można ich tak po prostu zwrócić lub wymienić. Dlatego kwestie zwrotu, ewentualnie wymiany niewadliwego produktu, należy omówić ze sprzedawcą przed zakupem. W sytuacji zakupu u osoby fizycznej, która nie prowadzą działalności gospodarczej, roszczeń możemy dochodzić na zasadach ogólnych, opisanych w Kodeksie cywilnym. Ale w takim przypadku nie przysługuje interwencja rzecznika konsumentów.
Święta to także prezenty, które nie zawsze podobają się obdarowanemu. Jak zwrócić nietrafiony prezent?
– Zwrot prezentu, który został zakupiony w sklepie tradycyjnym i nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy i odbywa się na jego warunkach. Jeżeli sprzedawca się zgadza, ma prawo wymagać od nas dostarczenia dowodu zakupu, oryginalnego opakowania, metek czy też określić termin zwrotu. Może zaproponować m.in. zwrot zapłaconej ceny, wymianę towaru czy bon na zakupy. Natomiast w przypadku zakupów na odległość, przez internet, o ile nie upłynął termin, możemy skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Wówczas należy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odesłać zakupioną rzecz. Sprzedawca po jej otrzymaniu winien nam zwrócić pieniądze. Na zwrot ma 14 dni od chwili otrzymania rzeczy. Trzeba pamiętać, że nie w każdym przypadku będzie nam przysługiwało prawo odstąpienia od umowy. Wyjątek stanowią m.in. towary na specjalne zamówienie i wykonane według specyfikacji kupującego, bilety na koncert, płyty z filmami.
Cały wywiad opublikowany został w wydaniu papierowym „Podlasianina”. Do 3 stycznia dostępny jest oraz w sklepach, kioskach i na poczcie oraz na www.eprasa.pl.
Komentarze
Brak komentarzy