Terespol: Do Pragi z czeskim przewoźnikiem

Terespol: Do Pragi z czeskim przewoźnikiem

Na stacji zmodernizowano perony i wyremontowano przejście podziemne

TERESPOL Na torach powiatu bialskiego pojawi się nowy przewoźnik. Czeski Leo Express Global uruchamia połączenie z Terespola do czeskiej Pragi. Ofertę połączeń międzynarodowych poszerzyło również Intercity. Terespolska stacja staje się przystępniejsza dla podróżnych również pod względem infrastrukturalnym.

Więcej połączeń, nowi przewoźnicy i sprawna obsługa pociągów – wiele nowości szykuje się na kolejowej trasie z Terespola. Prywatny czeski przewoźnik Leo Express uzyskał w grudniu pozwolenie na bezpośrednie połączenie z czeskiej Pragi do Terespola. O wydaniu zezwolenia poinformował Urząd Transportu Kolejowego. – Cieszę się, że mogłem wydać kolejną decyzję otwartego dostępu – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Zwiększenie konkurencyjności na polskich torach powinno służyć przede wszystkim pasażerom – zaznacza.

Na razie bez przystanku w Białej

Na trasie Terespol-Praga codziennie kursować mają być cztery pary pociągów (w obie strony), a pozwolenie jest ważne pięć lat, tj. do 10 grudnia 2024 roku. UTK podaje oficjalną listę stacji, na których czeski przewoźnik będzie mógł zatrzymać swoje pociągi. To między innymi: Zebrzydowice, Katowice, Sosnowiec Główny, Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Siedlce, Łuków i Terespol. Jak widać, nie ma na tej liście przystanku w Białej Podlaskiej, ale przewoźnik tłumaczy, że może go dodać do rozkładu w przyszłości, jeśli takie będzie zapotrzebowanie, a linia będzie rentowna.

Na razie nie wiadomo, kiedy pociągi Leo Express miałyby się pojawić na trasie do Terespola oraz jakie będą ceny biletów. – Czekamy, aż nasze składy będą dopuszczone do ruchu w Czechach. To może potrwać do kilku miesięcy – powiedział Polsatnews.pl Juraj Andrejko, rzecznik Leo Express.

Intercity reaguje

Nowości na trasach międzynarodowych szykuje także PKP Intercity, które czuje oddech na plecach konkurenta z Czech, coraz mocniej wchodzącego mu w paradę na terenie Polski.

– Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy na sezon 2019/2020 PKP Intercity poszerzyło ofertę połączeń międzynarodowych ze stacji Terespol. Przewoźnik od 15 grudnia 2019 roku zwiększył z jednego do trzech liczbę połączeń na trasie Warszawa-Brześć, zatrzymujących się na stacji w Terespolu. Dzięki połączeniu IC Batory mieszkańcy regionu zyskali bezpośredni dojazd do Pragi i Budapesztu. Pociąg prowadzi także grupę wagonów do Moskwy, przejeżdżając m.in. przez Mińsk. Dogodne skomunikowanie z pociągiem do stolicy Białorusi uzyskał także skład IC Mickiewicz, jadący do Brześcia – informuje Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity.

Ceny biletów do Pragi i Budapesztu w Batorym zaczynają się od 82,46 zł i 129,77 zł. Bilety z Warszawy do Brześcia można nabyć w cenie 30,38 zł.

Prace na stacji na finiszu

Obecnie na terespolskiej stacji trwają nadal prace w ramach inwestycji pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap III – LCS Terespol”. Od września ubiegłego roku podróżni korzystają z dwóch nowych peronów: przydworcowego i peronu wyspowego, wyposażonych w ławki, wiaty i informację pasażerską. Dojście do peronu wyspowego zapewnia wyremontowane przejście podziemne, które zwiększyło dostępność dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

– Komfortowe podróże do Terespola to efekt zakończenia pierwszego etapu prac torowych na stacji Terespol, w ramach którego zmodernizowano tory od strony dworca (wschodnia część stacji) oraz rozwieszono nową sieć trakcyjną. Od jesieni ubiegłego roku postępuje przebudowa torów i sieci trakcyjnej w zachodniej części stacji. Wykonawca prowadzi roboty ziemne i wzmacnianie podłoża – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Cały artykuł dostępny w papierowym i cyfrowym wydaniu tygodnika Podlasianin od 21 stycznia

Sylwia Bujak

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy